Gå til innhold
Arkivverket

[#2947] Karen Pedersdatter Lemmechen


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Ifølge hva som opplyses i bygdeboken for Eid og Hornindal (1953) het Karens foreldre Peder Hansson Lemmechen (ca. 1647-1704) og Malene Christoffersdatter Sand. Men denne Malene skal tidligere ha vært gift med Nils Lauritzson, som hun angivelig fikk sønnen Lauritz med allerede i 1610. Her må åpenbart et eller annet være helt galt. Tar forfatteren feil, eller er det jeg som feiltolker hans tekst? Kan noen hjelpe med en avklaring her? MVH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Med all respekt for Jacob Aaland og hans store bygdeboksarbeid: Som i dei fleste andre bygdebøker er her større og mindre feil, og Eid/Hornindal-bandet har nok dessverre fått sin rikelege porsjon. Kvar i boka finn du dette? Eg har den gamle utgåva, men sei kapitel / gard, så skal eg sjå om eg tolkar det sameleis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk for tilbud om hjelp!Jeg leser bygdeboka fra 1953 slik: I kapitlet om residerande kapellanar, side 39-40, står det at Peder Hansson Lemmechen ,54 år i 1701, var g (1) m. Birgitte Simonsd., g(2) m. Malene Kristoffersd. Sand. I kapitlet om gården Skipenes, side 201, fremgår at Kristoffer Sands enke Lusie hadde en datter Malene, som var g(1) m. Nils Lauritzson og g(2) m. Peder Hansson Lemmechen. I kapitlet om Øvre Os, på side 207, står det at Peder Hansson Lemmechen var g. m. Malene Kristoffersd. Sand, og at han etterlot seg 9 barn da han døde i 1704, blant disse en Hans og en Karen, nevnt som nr. 1 og 4 av barna.Videre på samme side sies at det var Hans Pedersen Lemmechens datter Karen - ikke søsteren hans - som ble g. m. Kristen Busch. Er det kanskje her jeg har tolket tingene feil, og at bygdeboken har rett? Men da burde jo denne Karen hete Karen Hansdatter Lemmechen, ikke sant? En avklaring er sterkt etterlengtet! Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det er ikkje heilt samsvar mellom den gamle og den nye utgåva av bygdeboka, men det er utan tvil noko rot her. Eit (truleg) alternativ er at kona til Peder Lemmechen ikkje var dotter til Kristoffer på Skipenes; K. skal vere død før 1608, og då må ho vere fødd seinast 1608, og dermed ca 40 år eldre enn sin potensielle ektemann. Heilt umogeleg, i alle fall når vi veit at der var born i ekteskapet! Den siste setninga du nemner om Hans Peder Lemmechens dotter Karen står ikkje i den gamle utgåva mi, derimot står det i bandet om Innvik/Stryn under Utvik at Kristen K. Busch var gift med Karen Pedersdtr. Lemmechen, dotter til borgaren Hans P.Lemmechen. Vart du noko klokare av dette..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Å, kor sløv går det an å bli !!! Sitatet frå Innvik-boka skal vere slik: "---- dotter til borgaren Peder Hansson L. i Eid, son til kapellan Hans P.Lemmechen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen <tophat@online.no>

Takk igjen!Jeg har også Innvik-boka for hånden og er, som du, av den mening at Kristoffer på Skipenes sin datter Malene umulig kan ha vært kona til Peder Hansson Lemmechen (i et hvertfall ikke mor til hans barn!). Men denne opplysningen synes ikke å være den eneste gale i Eid-Hornindal-boka av 1953.Grunnen til min interesse for disse menneskene er at Christen Christensen Busch og Karen Pedersdatter Lemmechen er min kones aner, nærmere bestemt hennes 5-tipp-oldeforeldre. Om du skulle ha interesser knyttet til den samme slekten, ville det være hyggelig å få en e-mail fra deg. Dette kan jo ellers lett bli så detaljert at det neppe påkaller allmenn interesse. MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Beklager, men jeg ser nå at min e-mail adresse av en eller annen grunn ikke kom med, tross at jeg faktisk skrev den inn ved siden av navnet mitt. Mine datakunnskaper er nok stadig for dårlige - . Her er adressen imidlertid: tophat@online no. mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Eg har ingen fleire opplysningar, men ei lita tilleggsopplysning om bygdeboka: Så langt eg kan sjå, er Eid/Hornindal den av Aaland sine bøker som er mest plaga med feil. Det kan ha med kjeldetilfanget å gjere, og med at dette var den fyrste boka han laga. For å vere litt diplomatisk kan eg seie at nemnda bak 1953-utgåva i alle fall ikkje har gjort problema mindre. Saltbøssa må stå innan rekkevidde under lesinga. God jakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Jeg har som en av mine aner en Margrethe Pedersdatter Lemmichen født i Eid, Nordfjord og gift med Hans Hansen Blydt i Bergen (ca. 1635-1697). De fikk i hvert fall barna Peter og Birthe (1664). Er dette samme familie? Da vil jeg gjerne vite mer om dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørnulf Rognås

En av mine tipp-oldeforeldre het Olaus Flor, gift med Barbro Martine Frank. De bodde i Trondheim. Han var smedemester, og levde ca. 1797 - 1849. Vet noen hvem som var hans foreldre, og i tilfelle hvor han kom fra? Kan ikke finne ham i folketellinga for 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Anita:Om vi skal tro bygdeboken av 1953 for Eid-Hornindal, hadde Peder Hansen Lemmechen på Eid (død 1704) 9 barn, og blant disse var også en Margrethe, nevnt i bygdeboken som nr. 7 av barna, men uten angivelse av fødselsår. Men siden PHL var født omkring 1647, kan han selvsagt ikke være far til den Margrethe Pedersdatter Lemmichen du nevner som en av dine aner dersom hun fikk barn i 1664. Så det må nok være en annen, eldre Peder Lemmichen hun er datter av. Men at dette er samme slekten, er i det minste sannsynlig: samme slektsnavn, samme fornavn og endog samme sted, Eid. (Men er du sikker på at Margrethes patronymikon var Pedersdatter og ikke Hansdatter?)"Min" Peder Hansen Lemmichen er (iflg. bygdeboka) sønn av residerende kapellan i Eid, Hans Lemmechen,f. omkr. 1592, og hans kone Bergette Mogensdatter. Om Hans Lemmechen sies det at "Faren var truleg Johannes Lemmike, borgar i Bergen". MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Dette blir i grunnen berre gjeting, men -- Under br. nr. 3 Skipenes står (i den gamle utgåva) at "..... hadde ervt bruket etter Ane Kaspersdtr, enkja etter P.H.Lemmechen...." Men dersom Peder H.Lemmechen var gift med Ane Kasperdtr, kan det då ha vore faren Hans Pederson som var gift med Malene Kristoffersdtr. Sand? Alderen hans passar mykje betre. Den kona som Aaland nemner til Hans P. heiter Berette, men han skriv også ".... ho var truleg andre kona hans..." Det er ikkje uvanleg at Aaland rotar ihop far/son, men som sagt: dette er berre gjeting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Aase:I 1953-utgaven står det dette under Y.Skipenes (bruk 3)om brødrene Knut Berstad og Mons Rekve: "Dei hadde ervt br. etter Anne Cspersd. enkja etter Abel Lemmechen, farsyster deira." Abel L. var en eldre bror av Peder Hanson Lemmechen. Han var bruker på Myklabust i 1660-åra og drev gjesteheim der iflg. bygdeboka (s. 139). Senere flyttet han iflg. samme kilde til Skipenes, var "truleg borgar, gm. Anne Caspersd. Tidemann".Men dette påvirker på ingen måte muligheten for at du kan ha rett i din gjetning om at det var Hans P. Lemmechen som var gift med Malene Kristoffersdatter Sand. Men, som du selv sier, blir det foreløpig en ren gjetning.Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.