Gå til innhold
Arkivverket

[#2950] Gården Sakrisvoll, Røros


Gjest Rune Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Folkvord

Denne gården fremkommer i folketellingen 1900 under Røros bergstad. Jeg finner imidlertid ikke denne gården i noen av de tidligere folketellingene som er tilgjengelige selv om jeg har søkt på de "utroligste "skrivekombinasjoner"Gården finnes i O.Rygh's "Norske Gaardnavne" i bind 14, side 201.Er det noen som har tips ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Øyvind Skogvold

Jeg mente å ha sett/hørt navnet før, og finner det i Rørosboka bind 5. Gnr 70, bnr 1 og gnr 71, bnr 1 heter begge Sakrisvollen. Disse gårdene hørte fra gammelt av ikke til Røros, men til Glåmos som var en egen kommune (nord for Røros). Kanskje du må søke under Glåmos? (Men jeg trodde Glåmos var egen kommune ennå i 1900, så du får ta dette med en klype salt.)På et gammelt kart finner jeg ikke Sakrisvoll, men Sakariasvoll. Kanskje er det samme gård, isåfall ligger den vest for Glåmos sentrum, og på nordsiden av vestre ende av Aursunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Marie Tollan

Vet ikke om dette temaet er aktuelt lenger, men om jeg ikke husker helt feil, mener jeg en Anders Sakrisvoll fra tid til annen skriver interessante (slekts-)historiske artikler i lokalavisa på Røros, 'Arbeidets Rett'. Tlf. dit er 72 40 64 00, og til forfatteren(?): 72 41 42 10. Formoder at det her kan være noe å hente. Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.