Gå til innhold
Arkivverket

[#2960] Matrikkel ved FT1865


Gjest Berit Granli
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Granli

Er det noen som vet hvilken matrikkel som ble brukt ved folketellingen 1865? Finnes den tilgjengelig på nettet eller på mikrofilm? Jeg har den for 1886, men det har vel skjedd forandringer mellom 1865 og 1886.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Ft1865 benyttet seg av matriklen fra 1838. I 1863 startet man arbeidet med å lage en ny matrikkel, men den ble først iverksatt i 1886. Det står kort om matriklene under Sogn og Fjordane i Digitalpensjonatet hvor du finner deres matrikler fra 1838 og 1890 (bokikonet). Under Folketeljingar i Noreg (på Nyttige lenker-siden) finner du reglene for utfylling telleskjemaene. Jeg har klippet ut det reglene sier om matriklene:"I Schemaets første Rubriker anføres Gaardene med deres Navn og Matrikul-Löbe-Nummer i den Orden, Tællingsbestyreren maatte finde hensigtsmæssigt, og bliver det nøie at paase, at intet bliver forbigaaet. Ethvert i Sognet værende skyldsat Brugs Navn maa derfor findes opgivet i vedkommende Liste. Til Afbenyttelse lader Departementet følge Exemplarer af den trykte Matrikul, hvorhos udtrykkelig gjøres opmærksom paa, at de Brug, der senere end dennes Trykning ere optagne i Matrikulen, og som derfor ikke findes i samme, selvfølgelig ikke destomindre maa medtages i Folketællingslisterne. Bruges to eller flere særskilt skyldsatte Brug under Et, anføres begge Navne. Husmandspladse, hvad enten de udgjøre en Del af et Gaardbrugs skyldsatte Jorder eller de henhøre til Almindinger eller store underet skyldsatte Skovstrækninger, opføres ogsaa særskilt hver med sit Navn og med Henvisning til Gaardens, Almindingens eller Skovstræknings Nummer i Matrikulen. Ligger der paa nogen matrikuleret Gaards Grund Dele af et Ladested eller af en Forstad eller anden større Ansamling af Huse, bliver herom som nærmere nedenfor foreskrevet at gjøre Anmærkning i den Rubrik, der paa Schemaet er indrettet for Gaardens Navn"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Granli

Jeg prøver nå å få tak i matrikkelen. Den er visst ikke det som er lettest å få tak i. Jeg har 1886 matrikkelen, men den stemmer jo ikke helt med FT1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.