Gå til innhold
Arkivverket

[#2961] Ragnhild Knudsdtr, Modum (Lillemoen/Diesen/Austad)


Gjest Anne Marie Kleppestø
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Marie Kleppestø

Jeg søker etter foreldrene til Ragnhild Knudsdtr (f. 1783, d 13.1.1839, Austad). Hun var g.1. 1810 med Hans Narvesen Lillemoen (Diesen), g. 2 Elling Johannesen Fure (f. 1788, d 1834, Austad) - Sønnen Truls Ellingsen Moe(f. 1818, Lillemoen, d. 1887, Holmestrand) er min tippoldefar. Min "Ragnhild Knudsdtr" er muligens den samme som er tjenestepike på Digenes (Modum) i 1801. Jeg har lett etter opplysninger om henne i Modums Historie, gårdshistorien, men finner svært lite, kun ektemaker og barn. Ragnhild og Elling er heller ikke nevnt under Austad (g.nr 26, br.nr 1) i Modums historie. De kjøpte gården 1.9.1823 deres ynste barn Ingeborg Johanne ble født der. Finnes det kanskje flere Austad i Buskerud?, Jeg er kjent med Austad i Skoger som en annen forfar, Peder von Cappelen hadde. Kan noen hjelpe meg å komme videre med Ragnhilds aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Arne Vik

Jeg kan bidra litt med Ragnhilds aner. Hun er født 24/11-1782 på Spone, døpt 1/12-1782 i Heggen kirke. Hun er datter til Knud Olsen Spone f. 31/1-1748 og Anne Trulsdatter Dignes f. 26/4-1747. Knud Olsen er sønn til Ole Trulsen Hovland f. 1718 og Ragnhild Knudsdatter Sass f. 1719. Anne Trulsdatter er datter til Truls Nilsen Green f. ca. 1700 i Krødsherad, død 1750 på Dignes og Aase Aslesdatter Askerud 1714-1777.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Noen av personene nevnt over går det an å komme langt tilbake med. Ole Trulsen må vel være identisk med den Ole Trulsen som kom fra gården Øren, sønn av Truls Christensen Øren (1676-1748)og hans kone Maren Jensdatter fra Snoterud. En bror av Ole Trulsen var Jens Trulsen Disen, som var en av fadderne da den nevnte Knut Olsen ble døpt i 1748.En av søstrene var Anne Trulsdatter, som er min formor. Ved hjelp av Modums bygdebok kan denne slekten følges bakover på gårdene Øren, Snoterud, Disen og Ilen. Og på hjemmesidene til Buskerud slektshistorielag kan dere finne skiftet etter Truls Auensen Disen, som inneholder svært mye interessant stoff. (30 sider A4-format).Den Jens Hansen Lie som står omtalt på gården Snoterud, vil kunne gjenfinnes i 1666-manntallet under gården Gussestad, 4 år gammel. Hans far var strandsitter Hans Li, 42 år. Vi ser her at denne familien brukte Li som etternavn - på samme måte som etternavn brukes i dag.I Hringariki nr 2 1997 (medlemsblad for Ringerike slektshistorielag) er det referert en sak fra tingbok og aktsprotokoll for Ringerike fra 1701, der Hans Jensen Li fra Modum vitner om Sætrangsaga i Norderhov. Derfor er det rimelig å anta at Hans Jensen Li har sitt etternavn fra gården Li i Norderhov, og at han trolig var sønn av den Jens Hansen Li som er nevnt flere ganger i de eldste tingbøkene fra 1650-tallet.Når det gjelder slektene på Askerud og Green, nevnt i forrige innlegg, kan de føres langt tilbake ved hjelp av bygdebøkene for Krødsherad og Sigdal. Og hvis jeg ikke husker feil, vil slekta på Green blant annet kunne føres tilbake til gården Ve i Flå. I så fall er det en aktuell artikkel i en av de tidlige numrene (før nr 10)av Gjallarhorn - medlemsblad for Buskerud slektshistorielag, hvor denne slekta føres enda noen generasjoner tilbake.Jeg kan kontaktes på denne adressen: ole.e.yttri@bokklubbene.noMed vennlig hilsen Ole E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.