Gå til innhold
Arkivverket

[#2962] Oline Olsdatter født 1823 i Fanøe/Grimstad


Gjest Truls Songstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Truls Songstad

Kan noen hjelpe meg med å finne foreldrene til Oline Olsdatter? Hun giftet seg med Nils Martinus Bertelsen på Askøy 15.8.1847. Det er da opplyst at hun var fra Fanøe/Grimstad. Jeg finner henne ikke i bygdebok for Fana. Er det noen som kjennes ved henne? Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K Eide

Det ser ikke ut til at alle husmenn og inderster som bodde på de ulike gardene i Fana er kommet med i Fanaboken.(Egen erfaring). Når det gjelder din etterlysing finner jeg en Oline Olsdatter døpt 24/8/1823 i Fana.Foreldrene er Ole Olsen og Else Olsen .Kilden er Mormonerene sine registreringer :http://familysearch.org/ .De nevner ikke hvilke gårder de kommer fra.Jeg har sjekket mine egne registreringer fra kirkebøker opp mot familysearch og finner stort sett at det stemmer .Men de er litt unøyaktige med patrionymene til de personene som er registrert , Olsdatter blir Olsen osv.Jeg ville sjekket dette mot kirkeboken for Fana.Da finner du sikkert ut fra hvilke gårder disse to kom fra.Håper dette kan være et spor.mvh Geir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Truls Songstad

Takk skal du ha Geir. Etter at jeg la inn dette søket har jeg fått vite at Ole Olsen kom fra Loddefjord. Trolig har Ole og Else fartet litt rundt omkring. De giftet seg på Askøy og da bodde Ole på Øvre Kleppe og Else på Myhren. Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Elseber Olsdatter ble født 29.09.1798 i Sund(Førdestraumen) av foreldre Ole Jacobsen ,garmand og Malene Monsdatter.De giftet seg 08.02.1795.Eseber giftet seg 15.10 i Askøy med Ole Olsen , Kleppe.Elseber dør 22.04.1881 på Kleppe.Ole ble født 16.01.1790 og døde 11.02.1834 i Loddefjord.Han var sønn av Ole Didrichsen (1752-22.04.1818) og Marthe Jonsdatter (1750-13.07.1806).De giftet seg i Askøy 24.06.1770.Ole Didrichsen var sønn av Didrich Olsen , Krogaas f.25.04.1733 og Gjertrud Nielsdatter f.26.10.1732.Didrich og Gjertrud giftet seg i Askøy 20.06.1751.Hun var datter av Niels Andersen , Kleppe og Gundele Olsdatter.Didrich var sønn av Ole Hansen , Krogaas og Gundele Siursdatter. Elsebe og Ole fikk også barna Marthe Malenef.03.02.1821 døpt 04.02.1821 og Serene f.19.02.1826 og døpt 05.03.1826.Hilsen Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Truls Songstad

Takk for hjelpen Rune! Dette var over all forventning. Nesten så en kunne lure på om dette er dine folk også? Elseber får en datterdatter som gifter seg med Ole Torstensen i 1882. Han er min oldefar. Hilsen Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo igjen Truls.Det er nok ikke min familie,men jeg hadde vært noe borti disse folkene tidligere.En liten tilføyelse:ekteskapet mellom Ole olsen og Elseber Olsdatter var 15.10.1820 i Askøy.Elsebers foreldre er ved folketellingen 1801 36 år for faren Ole Jacobsen og 33 år for moren Malene Monsdatter. En liten kuriositet.Min farfar het Andreas Johan Torstensen og var født i Skålevik/Askøy 1864.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.