Gå til innhold
Arkivverket

[#2971] Olaus Flor, Trondheim, ca. 1797 - 1849


Gjest Ørnulf Rognås
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørnulf Rognås

Kopi fra # 826: Ørnulf Rognås, Raufoss, , 28.02.00 21:34 En av mine tipp-oldeforeldre het Olaus Flor, gift med Barbro Martine Frank. De bodde i Trondheim. Han var smedemester, og levde ca. 1797 - 1849. Vet noen hvem som var hans foreldre, og i tilfelle hvor han kom fra? Kan ikke finne ham i folketellinga for 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Westerås

Jeg har flere Flor i blnat mine aner. Om det samstemmer med dine vet jeg ikke, men du kan jo sjekke det opp. I FT 1801 finner du i Sør-Trønderlag på Hitteren på gården Aunøen, Cornelia Flor. Hun er 80 år og bor der med noen av sine barn. De bruker ikke Flor-navnet, men det gjør flere av deres etterkommere. Datteren Sara Kirstina Flor Justesdatter bor der med sin mann og familie. Det kan jo tenkes at Cornelia er oldemor til din Olaus. Hvis du leter i kirkebøkene for Hitteren vil du iallefall få en start. Sara Kirstina Flor Justesdatter er gift med Daniel Eriksen Strøm og Strøm-navnet var meget utbredt på Hitteren på den tiden.Lene W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørnulf Rognås

Takk for opplysningene. Jeg skal se nærmere på dette. Det er også Flor (Floer) bl.a. på Røros. Det er kanskje en forbindelse der. ØR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Erik R. Floer  Sandnes jr

Hei, Jeg er også etterkommer etter Olaus Floer og navnet brukes fortsatt i min gren. Hvor kommer du inn? her er min: Olaus Floer, sønn: Oluf Martin Floer, datter: Elise Fredrikke Laurentzie Floer, datter: Else Rigmor Floer Evensen, sønn: Erik Sandnes, sønn: Erik Floer Sandnes. Jeg har tatt Floer som et ekstra mellomnavn da min bestemor ikke villde det skulle gå ut på vår side med henne.Ser du skriver Olaus uten e i Floer, han brukte begge deler, men i et brev hans barnebarn Rudholp Oscar skriver til Delgobe, bruker han med E. Mulig dette var for å være 'finere'. Eller for å skille seg bort fra Flor slekten.Har litt info, bla om Barbra Martine Franks sine foreldre, hvet ikke hvor mye du har? MVH Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Navnene Flor - Floer - Frank - Franck og yrket smedmester peker i retning av Innset, Kvikne og Tolga hvor det var gruvedrift.Fra Erik hører jeg gjerne navnene på Barbro Martine Franks foreldre.Jeg har mye om slekten Frank (Franck)på min hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg har registrert en Ole Johansen Frank født ca 1765 på Frankstøa, Kvikne, død 1831, mangler kone men har en datter Ane Olsdatter Frank født 1791 og som bodde i Trondheim 7.juli 1819.Ane var 10 år i 1801 men er ikke med i 1801-tellingen.Dette må nok sjekkes videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik R. Floer  Sandnes jr

Stemmer det som Astrid`s link peker mot. Det er Ole & Elen som er Barbra Martine sine foreldre.Men kunne tenke meg å høre hvordan Ørnulf kom inn i slekten???? Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til Erik.Jeg kan ikke svare på hvorvidt hun er den riktige eller ikke, men hun var den eneste Barbara Marthine med etternavn Frank jeg fant i 1801.Barbara Marthine Flor i 1865 LenkeMvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Hansen

Hei, har fulgt denne tråden av rein nysgjerrighet fordi en bror av min oldefar blei døpt: Kristian Floer, med etternavnet Jørgensen, i 1829 i Skjervøy.Prøvde et søk på 'floer' på RHD, 1865 tellinga. Der kom det opp 12 treff, 2 fra Trondheim, 1 fra Tromsø og resten fra Loppa.Ved søk på 'flor' var det var det 29 treff, men alle fra Trøndelag og sørover.Er dette snakk om 2 forskjellige slekter, fleire forskjellige slekter eller ei slekt med forskjellig skrivemåte på navnet ?-Olaf...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Det er nok snakk om flere Flo(e)r-slekter. Jeg har sett Flor omtalt i Rørostraktene/Nordmøre/Romsdal og i Nord-Norge. Selv har jeg lagt inn etterkommerne (til midten av 1700-tallet) etter Frants Frantsen Flor, sogneprest i Nannestad i annen halvdel av 1500-tallet. Frants skal i følge opptegnelser på 1700-tallet ha kommet fra Firenze (Florents) til Norge som barn. Det var en rekke prester blant etterkommerne, prester som bl.a. virket i Akershus, Vestfold, Buskerud og Hedemark. Florsgate i Sandefjord har fått navnet etter sogneprest i Sandar, Peter Flor (1707-75, som holdt til her i nesten 40 år og som er etterkommer av Frants. En rekke slektsgranskere finner nok Frants i sine aner.Det finnes også en Flo(e)r-slekt som stammer fra Amrum på Østersjøkysten av Tyskland. Den kom til Trondheim med Peder Floor, ca 1676-1753.Den tredje stammer vistnok fra to brødre Anders og Christopher Christophersønner Flor som levde på Fosna/Kristiansund i 1600-årene. Christophers etterslekt holdt seg stort sett i nærheten av Kristiansund, mens Anders sine etterkommere havnet i Tolga, Røros og Selbuområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik R. Floer  Sandnes jr

Til Astrid: begge linkene ang, Barbra og hennes foreldre er riktige ;)Til: Osvald: Men hvem av de nevnte Flo(e)r slektene kommer da jeg inn under? Kjenner du navn på noen etterkommere av han som kom fra Tyskland??? Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Rønning

Midt mellom Stjørdal og Meråker (Hegra) har vi Flornes, Flormoen, Flornesrydningen, Florli, Florløft, Floren (Flora), Florbækken, Florholmen, LilleFlor, StoreFlor. Det kan vel tenkes at noen også har Flor-navnet fra dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik R. Floer  Sandnes jr

okei, er det da noen som hvet hvor 'min' Floer slekt kommer fra? Tyskland??? På forhånd takk mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Erik. Ta en titt på debatt nr 4453, 7436, 8101 og 12982. Slå inn nr oppe i høyre hjørne og søk. Kanskje du finner noen holdepunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Ørnulf Rognås

Hei alle sammen! Her har det skjedd mye. Til Erik: I følge mine notater ble Olaus og Martine sin datter Oline Bergitte (f.9/3-1833 på Lademoen) gift med Erik Stenersen (f.1829) fra Sigdal. De bosatte seg på Rodeløkken i Oslo. Deres sønn Fredrik Wilhelm, ansatt på Arsenalet på Akershus, ble med 'på lasset' da det ble flyttet til Rødfos (Raufoss) i 1896. Dette ble senere Raufoss Ammunisjonsfabrikker. Han ble gift med Berte Marie fra V. Toten: Disse ble mine besteforeldre. Til dere andre: Dette må jeg studere nærmere.Ørnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Erik Floer Sandnes

Til Ørnulf: etter mitt slektstre har Oline tre sønner, Wilhelm, Carl og Otto Stenersen, da går jeg ut ifra at min Wilhelm heter Fredrik Wilhelm, jeg har etter rask regning funnet ut at Berte og min farmor er tremenninger. Farmor lever fortsatt 96 år gammel å like sprek. Har du noe om Olines andre søsken? Har sikkert en hel del slektsinfo som du kanskje ikke har. Farmor sa at det er noen av Olines etterkommere som har Stenersen-museet, stemmer dette? Har dere noen kontakt med Moe-familien i Oslo?Kan sende deg nermere info og slektstre om ønskelig. Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørnulf Rognås

Erik: Det må være Fredrik Wilhelm og din farmor som er tremenninger. Jeg har ikke noe om Olines barn Johan Fredrik og Ellen Margrethe. Jeg er heller ikke kjent med at vår Stenersen har forbindelse med Stenersen museet. Jeg har hauger med notater etter min mor. Der har jeg vært borti Moe-navnet, men evt. kontakt har nok dødd ut med min mor og hennes generasjon. Disse notatene er bare delvis systematisert, men kan være interessante. Hvis du har noe om Olaus J. Flo(e)r og hans kones forfedre, er jeg interessert i det, og evt. annet som du mener interesserer. E-post: roernu@online.no Hilsen Ørnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Alf Einar

Olaus Johnsen Flor er min tipp-tipp oldefar. Finner ham ikke oppført ved Domkirken i Trondheim ifm hans død i 1849?!? Noe her som har nøyaktig sted og dato?Prøver samtidig å finne hans dåp!?! Se forøvrig sak: 27618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Erik Floer Sandnes

Blåser litt liv i en gammel sak her, kanskje vi har lykken med oss? Eller må vi finne oss i at det er bom stopp? (noe som er ergelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.