Gå til innhold
Arkivverket

[#2974] Isak Monsen Milde


Gjest Stig Samuelson
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Samuelson

Jeg etterlyser etterkommere og aner av Isak Monsen Milde f. 1848/49 og d. (trolig) 1. aug 1922 i Bergen. Isak var Skomaker og Baptist, bosatt i Professor Dahlsgate 17 i Bergen. Jeg har barn av han født mellom 1869 og 1900, men kan kanskje ha flere som er født etter 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Da Isak Monsen Milde døde 1. august 1922 står det at han var 79 år gammel. Han etterlot seg særkullsdatteren Anna, bosatt i Haugesund, og med sin gjenlevende kone hadde han barna Lovise, Olivia, Sara, Rebekka, Ruth, Conrad, Aron og Gerda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Flesland

Det finnes et lite hefte kalt 'Mildefolk' utgitt i 1914. Det omtales Mons Milde (Mons på Haugane) og noen av hans etterkommere, bl.a. Isak. Kan dette være dine aner? Det står ikke noe om etterslekten til Isak, men det er artig lesning og kan være verdt å kikke gjennom. Min oldefar kjøpte på 1930-tallet husmannsplassen Haugane på Litle Milde, så dersom du vet mer om den enn det som står i bygdebøkene er jeg interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Samuelson

Det høres ganske sannsynlig ut at det er mine aner, jeg har foreldrene til Isak men ikke deres aner eller hvor de kom fra. Står det fødselsår på Isak i det hefte? Jeg har fått oppgitt 2 fødelsår på Isak, 1848 og 31/7 1849, men det kan jo ikke stemme hvis det er sant at han var 79 år da han døde i 1922. Jeg er også interessert å vite hvem søsknene til Isak var og ev deres etterkommere. Jeg vet dessverre ikke noe om Milde området, har faktisk ikke visst at Isak kom derfra før denne uka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Flesland

Det står dessverre ikke noe fødselsår hverken i 'Mildefolk' eller bygdeboken (Fana 4). Hvilke opplysninger har du om foreldrene til Isak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Samuelson

Jeg har nå nettopp funnet Isaks foreldres vigsel her på DA på denne addressen Lenke Der står det at hans far Mons Nilsen kom fra Møgster i Hougs Prestegjeld og faren hans igjen Nils Olsen kom fra Borge i Hougs Prestegjeld. Hvor nøyaktig ligger disse plassene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Flesland

Her er det som står i Fana 4 (s. 677): 'Haugane, husmannsplass under br.1 [Litle Milde]. Mons Nilsen Modalen (Borge?), f. 1817 på Stavenes i Bruvik, d. 1901, fekk festebrev på plassen i 1862. G.1.m. Anna Helgesdtr. L.Milde (br.1), f. 1819 i Tysvær, d. 1885. Dei hadde før budd nokre år på br.2. Barn: Helena b. på S.Milde, Brita b. i Bergen, Nils, Isak, Adolf, Mons, Larsina, Øystein, Anna, Eli d.ung. G.2.m enkja, Anna Torsteinsdtr. Svartholmen, f.1843 i Kvam. Barn: Mons Andreas, Anna.'Du finner familien i folketellingene 1865, 1875 og 1900 hos RHD: Søk med Mons i fornavn, og hhv. Houene, Hauene og Milde lille (Hauane) i gårdsnavn. Isak er ikke med, i 1865 finner du ham i Bergen: Lenke konfirmasjonen (9. juli 1864 i Fana) er Isaks fødselsdato oppgitt til 31/7-48. Han ble gift 26/8-1868 i Fana med pige Anna Larsdtr Lønningen (26 år), hennes far: Lars Nielsen. Og de to eldste barna er også født i Fana Lars Martin, f. 26/12-1869 døpt 1/1-1870 (bosted Smedsvig) og Mons Andreas, f. 9/1-1872 døpt 4/2-1872 (bosted Fanehammeren) Dersom du gir meg en e-mail adresse skal du få litt mer data om søsken og foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Samuelson

Tusen takk. Jeg syns Mons Nilsen burde skamme seg med å få barn med Anna Torsteinsdtr i en så høy alder hvis det var etter Anna Helgesdtr døde. Min e-post addresse er lesamuel@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.