Gå til innhold
Arkivverket

[#2977] Vielse i Norderhov krk., 11.4.1857


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Etterlyser noen som uten for mye styr kan gå inn på vielser i kirkeboka for Norderhov krk. og finne foreldrene til Nils Jensen og Elen Andrine Ellefsdatter som giftet seg 11.4.1857?Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Kjell.ungkarl Niels Jensen var 23 år og fra Sørgefoss da han giftet seg med drammenserinnen Elen Andrine Ellefsdatter , 24 år i Norderhov kirke 11,4,1857.Niels var født 15.1., døpt 29.6.1834 i Norderhov kirke. Familien bodde i Sørgefoss. Foreldrene var Jens Thoresen og Marie Nilsdatter, fra Sørgefoss.. Uten at jeg har sjekket det opp tror jeg at Jenms Thoresen har en bror ved navn Bertil. Han var ihvertfall en av forloverne til Niels Jensen da han giftet seg, og var fra Sørgefoss. Fadderne til hans døp var ingen spennende etternavn.Drar vi så til Drammen. Finner jeg Elen Andrine døpt (nr41) 10.11.1833 i Strømsø kirke. Hun var født 18.9.1833.Foreldrene hennes var Ellef Johnsen og kona Anne Halvorsdatter. Hun var døpt i kirken. Dette står skrevet, da det sikkert var mange som ble hjemmedøpt, på den tiden.Håper du finner ut mer. Jeg har en Bertil Hansen og noen Thoresener på 1700 tallet i området rundt Sørgefoss - fy for et navn!!Men det er ikke der Thoresen-navnet kommer fra . Det er etter min oldefar fra Krøderen som hadde Thore som fornavn.Ha en fortreffelig kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk skal du ha for bryderiet! Men hvilken nedtur! Skudd i foten! Feil tog! Osv.Hadde faktisk funnet ut ganske mye om Nils Jensen, Andrine Ellevsdatter og deres etterkommere ETTER 1865 og manglet bare prikken over i'en. Dvs. navnet på fedrene. Men ettersom jeg ikke visste hvor Nils og Andrine hadde giftet seg, kunne jeg heller ikke få navnet på fedrene deres bekreftet. (Fant tilslutt vielsen i Norderhov 11.4.1857 i "familysearch").Jeg hadde et lønnlig håp om at Elen Andrine's foreldre skulle hete Ellev Larsen og Anne Jensdatter. Men det gjorde de altså ikke."Min" Andrine ble født i 1832 og døpt 1.4.1832 i Bragernes krk. Foreldrene hennes het Ellev Larsen og Anne Jensdatter (Hamberg) og var født hhv. 1792 i Sigdal og 1803 i Lier. De giftet seg i Lier i 1828, men slo seg ned i Drammen hvor Ellev Larsen var smed.Har sålangt klart å finne 5 barn, Karen (f.1829), Andrine (f.1832), Maren (f.1838), Jens Martin (f.1839) og Marie (f.1841).Anne Jensdatter døde av TB i 1842. Har også funnet ut at døtrene Karen og Andrine ihvertfall ble så gamle at de ble konfirmert. Ut over det hadde jeg ikke klart å finne noe om noen av de i familien, inntil jeg altså fant "Andrine Ellefsdatter" i FT 1865 for Drammen.....Jaja, får gå på med krum hals igjen! Men takk skal du ha allikevel!Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.