Gå til innhold
Arkivverket

[#2978] Ole Karl Frøseøije,Stortingsmann fra Romsdal 1821


Gjest Olaug Dreyer
 Del

Recommended Posts

Gjest Olaug Dreyer

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med hans fødselsdata og hvem foreldrene var?Jeg finner ham ikke i FT. 1801 på Frøsøen i Hellesylt.(Dengang Norddalen).Han møtte som sagt på stortinget i 1821, men døde før neste sesjon , i 1823. Han var gift med Brit Aamundsdatter Frøysa.Sønnen Olaus er bonde på Frøsøie i 1865.Han er da 52 år.Jeg veit at det ble reist en bautastein for han på kirkegarden i Sunnylven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Ketil Harbek

Dette er jo et gammelt innlegg, så det er mulig du har funnet ut av det. Men likevel: I en oversikt over stortingsmenn står gårdbruker O.C.O. Frøsøie (1784-1823) fra Romsdals amt. Den siste O-en indikerer jo f.eks. 'Olsen'. I FT 1801 på Frøsøen i Nordahlen bor Ole Olesen (46) og Pernille Knudsdtr. (51) med 4 hjemmeværende barn. Dette kan (må bekreftes av andre kilder) være foreldrene. Ole Christian på 17 år kan jo godt være hjemmefra - se f.eks. en Ole Olesen (17) i tjeneste på Haram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaug Dreyer

Hei Ketil! Joda,jeg har vel funnet ut det jeg var interessert i å få vite om Ole Carl,men takk allikevel. Morsomt å se at gamle innlegg fortsatt kan dukke opp.Olaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.