Gå til innhold
Arkivverket

[#2980] Tændstikfabrik i Kristiania


Gjest Øyvind Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Jørgensen

Jeg prøver å skrive av ei slekstavle, og er kommet over et navn som jeg ikke klarer å lese. Det står Frants Pedersen, Formand ved S????? Tændstikfabrik i Kristiania. Han hadde en sønn Birger født 4/9 1886, så det må ha vært rundt århundreskiftet. Jeg finner ikke familien i FT 1900. Er det noen som kjenner navnet på "Tændstikfabriken". På forhånd takk.Mvh Øyvind Jørgensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Hei! Kan det være at det er en G ikke S og at det kan stå Grønvold (Nitedal Tændstikfabrik)? Denne var ved Helsfyr. Nitedals Tændstikfabrik kjøpte Grønvoll gård i 1872, og overførte produksjonen hit etter hvert 1874-1895. Bryn og Halden Tændstikfabriker flyttet til Grønvoll i 1932. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Litt "gammel" lokalkunnskap kommer godt med av og til...Du finner Frans Pedersen, kone og sønn Birger under FT 1900 for Aker. De bor på Grønvold (!) som da synes omgjort til arbeiderbolig.Mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo Byleksikon (1987) står å lese: "Grønvoll, gnr 130/93, Grenseveien 95, Utskilt fra Øvre Valle i 1810. Eiendommen var privateid til 1872, da den ble overtatt av AS Nitedals Tændstikfabrik, og senere brukt som arbeiderbolig for fyrstikkarbeidernd; pe et tidspunkt bodde det hele 83 mennesker i bygningen. Da låven brant i 1959, var den lager for en stor samling hestekjøretøyer og gårdsredskaper fra Aker. Hele samlingen gikk med i brannen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Jørgensen

Jeg takker så mye for hjelpen, men det jeg er sikker på er at det står en "S" først i ordet. Det må nok være salige fogd Ole Amble som har blingsa, etter som Frans Pedersen bor på Grøvoll. Har fabrikken hatt noe annet navn enn Nitedals Tændstikfabrik ?Mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solberg

Grunnleggeren og eieren av Nitedal tændstikfabrikk het J.L. Sundt. Kan det være eierens navn som fogden har brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Er det den samme Frantz Pedersen som er husmann i Enebakk i 1865? (Formodentlig med kone nr. 1 og flere barn?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Jørgensen

Hei Kjell og Bjørn. Dette var fantastisk, det var nok Sundt fogden har skrevet, når jeg så navnet så får jeg det til å stemme. Om det er den samme Frants(z) kan man jo ikke vite helt sikkert, men alderen stemmer begge er født i Trygstad og aldersforskjellen på Frants og Martha er jo ca 20 år. Dette kunne jo tilsi at Frants hadde rukket et ekteskap før. Men uanset tusen takk for hjelpa.Mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.