Gå til innhold
Arkivverket

[#2987] Skole i Kristiania


Gjest Øyvind Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Jørgensen

Jeg fikk så god hjelp forige gang at jeg prøver med et nytt problem. Kan noen si meg navnet på den Ankerske V?????? som jeg ikke klarer å tyde. Håper noen som er lokalkjent kan tippse meg.Mvh Øyvind Stamtavle For Ole Thomassen Pladsen(Ambles) Efterkommere Ole Thomassen Pladsen Husmand paa ”Pladsen” under Amblegaard i Sogndal. Hans forfædre boede paa Gaarden Aarvold i Sogndal, paa det samme Brug som Løytnant Leigh senere kjøbte. Født 1736 + 23/2 1825. Han havde 5 Børn A - E A Thomas Olsen Amble, født 27/3 1780 blev Omgangsskolelærer i Lyster ved Hjelp af sin Velynder Biskob Johan Nordahl Brun. Paa Grund af Uoverenstemmelse med sin Sogneprest (Rottøvalesten Christie Daae) blev han udskreven som Militær i Krigen (skjønt han som Skolelærer skulde være fritaget for udskriving). Deltog i flere Fægtninger, men blev tillige med Broderen Endre fangen og sad som Krigsfange i Carlstad til Udveksling af Fanger fant Sted (Her har han strøket over ”paa Akershus Fæstning til Krigen var edndt”) Kom tilbage til Lyster, og oprettede der som det siges den første Fastskole paa Bygden i Norge, blev ved Velynderes Bistand Lærer ved det Ankerske V????hus i Kristiania, hvor han var et Par Aar, da han i 1819 blev Lærer ved ”den borgerlige Friskole” i Drammen og i Slutningen af 1820 forflyttet som Klokker til Oslo, hvor han døde den 9/10 1822.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hanberg

Hvis du søker i FT1801 for Christiania med "yrke"-"inneholder"-"anker" finner du at V???? betyr "Vinsen-" eller Weysenhus", dvs. barnehjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.