Gå til innhold
Arkivverket

[#2990] Anne Sofie Ottesdatter, født 1808, Nordal, Møre og


Gjest Magne Michaelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Michaelsen

Jeg søker etter anene og annen informasjon om Anne Sofie Ottesdatter (Ottosdatter, Othesdatter), født 1808 i Nordal, Møre og Romsdal, død 17.09.1892 i Borgund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Gald Semb

Eg har Norddalsbøkene, og vil gjerne hjelpe deg, men treng eit gardsnamn som utgangspunkt. Karin Gald Semb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Michaelsen

Takk for tilbudet, Karin. Etter at mitt forrige innlegg ble skrevet, har jeg fått tilgang til to bygdebøker fra Norddal, nemlig nr 1 Ættebok fra 1952 og nr 2 Hus og Heim - Gard og Grend fra 1966, begge av Leonhard Tafjord. Der finner jeg at Anne Sofie Othesdatter, f 1808, er datter av Othe Rasmussen, Dale (410 f) og Anne Beate Nicolaidatter, Selboskar. Derved har jeg vært i stand til å følge mine aner helt tilbake til Olav Eriksen, Overaa, f 1480 og hans etterkommere som bosatte seg på Berdal gard i Valldal. Det er likevel en del uklarheter mht fødselsår og navn på de nærmeste etterkommerne til Olav Eriksen, f eks at Torstein Olavsen f 1565 fikk sønnen Ingebrigt Torsteinsen i 1575! Det er dessuten ulikt fødselsår på Torstein i bok nr 1 og 2. I bok nr 1 navngis Torstein som Olavsen, i bok 2 som Olsen. Kanskje har du, Karin, andre kilder som kan klare opp i dette. Jeg vil sette stor pris på om du eller andre interesserte kunne se på dette for å finne ut hva som er de mest sannsynlige navn og årstall.Mvh Magne M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Gald Semb

I 1997 kom Norddal Bygdebøker ut i revidert utgåve, redaktør Terje Linge. Den er svært interessant ettersom du lett kan spore opp nålevande slektningar, altså følge slektslinja fram til i dag. Under garden Berdal står flg.: Bruk nr1 Torsten Ols.Overaa (1550-1603) og Eli Erikdtr hadde flg born:a Peder (1585-1650) Overå. b Ingebrigt (f1590, ikkje dødsår), Berdal. Ingebrigt Torstens.Berdal. Til Berdal 1590 (Stranda Ættebok) hadde flg. born:a. Torsten (f.1604) Tafjord. b. Ole (f1612) Berdal. c. Brit. Omenås. d. Marit (d.1689) BerdalDu bør også få kontakt med nokon som har Stranda Ættebok Helsing Karin, også med aner frå Valldal, Norddal og Tafjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.