Gå til innhold
Arkivverket

[#2991] Salmund Nielsen, f. 1770, Steinset, Skodje, M&R


Gjest Magne Michaelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Michaelsen

Jeg søker etter anene og annen informasjon om Salmund Nielsen (Nilsen) født 1770 på Steinset i Skodje, Møre og Romsdal. Død 1814.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...
Gjest Iver Mosvold

Kan det tenkes at Salmund er ca. 5 år eldre enn det som fremkommer i FT1801?Dette barnet som døpes (NB:Utenfor ekteskap) 22.des.1765 i Skodje heter SALMON. Mor skal være Gjertrud Salmonsdatter fra Stranda?. Og han som både beskyldes å være far og komme fra Molde er Niels Olsen. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15999&idx_id=15999&uid=ny&idx_side=-160>Lenke .Men den sannsynelige mora (Gjertrud Salmonsdatter fra Slyngstad) inngår ekteskap i 1774 Lenke med brudgom (Knud Pedersen) fra Giske.Kanskje hun er den Giertrud Salmonsdatter fra Ørskog som døpes 29 nov. 1732 med Salamon Knudsen som far. Nederst til høyre Lenke .– Så vidt jeg forstår, finnes gårdsnavnet ”Slyngstad” både i Borgund og Stranda.Det er verken noen Nils-sønner eller Nils-døtre fra Stenset i Borgund, bortsett fra vår Salmund, som inngår ekteskap i den aktuelle tida, - så intet tyder på at Salmund hadde søsken med felles far, om det er samme Salmund vi her retter fokus på.(En annen Giertrud Salmonsdatter: Her FT1801 Lenke fra Maaseidvåg gifter seg med Morten Olss. i 1794 Lenke Med stor sannsynlighet hadde hun tidligere vært gift med Rasmus Olsen Maasevåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Jeg har stor tro på at den Salmon som Iver har funnet må være den rette. Salmon/Salamon/Salmund er jo ikke akkurat noe vanlig navn i distriktet. Og da skal vi sikkert til Slyngstad i Stranda for å finne moras opphav. Slyngstad i Vatne Borgund er uaktuell i følge bygdeboka. Ekstraskatten 1762 har en Salamon Knudsen på Slyngstad (Sløngstad) Stranda.Niels Olsen fra Molde er nok en større nøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.