Gå til innhold
Arkivverket

[#2998] Dynge, Øvre Eiker


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Har nettopp hatt et vellykket gjennombrudd i "familysearch" og funnet en rekke potensielle aner som jeg kan arbeide videre med. For flere av dem er det referert til "Dynge, O.Eiker, Buskerud" som fødested. Så langt jeg har funnet må det dreie seg om et stedsnavn i eller ved Hokksund (det synes ikke å være noe gårdsnavn).Kan noen hjelpe meg med å plassere dette navnet på kartet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

I Krødsherad, litt nord for Eiker, er det et bruk som heter Dynge. Matrikkelgården heter Lesteberg. Men det kan jo kanskje være flere steder med samme eller lignende navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Det må det være. Jeg finner flere av de potensielle anene i FT1801 for Eiker med bosted (og sekkepost) "Hougsund" så jeg er sikker på at navnet må høre hjemme der. Det står dessuten "Dynge, O.Eiker" og i noen tilfelle "Houg" når det er dåpsinnføringen som er registrert. (Krødsherad er flere kirkesogn unna).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Skogli

Dynge er "Gamle-Hokksund", eller "-Hougsund" som det opprinnelig het. Altså sundet ved Houg. Haug er navnet på kirken/ soknet nå. Området som kalles Dynge i dagligtale ligger så vidt jeg har oppfattet nord for Drammenselva, mellom brua og Hellefossen.Mvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Stedet Dynge som Kjell skriver om er helt sikkert i Hokksund. Kirken der heter Haug.Det er riktig at det også er et sted i Krødsherad som også heter Dynge, - men også et i Hokksund. Jeg mener å huske at det i 1960-80 årene var en butikk som lå like ved veien opp mot Konsberg som het Dynge Tepper.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

I den utgaven av O. Rygh som ligger på nettet står det under "Dynge" i Krødsherad:"Samme Navn i Haugsund Ø. Eker. Vel dyngja f., Dynge (særlig Gjødseldynge). Mehlum formoder, at man her har lagt Tømmer i Dynge for om Vaaren at fløte det nedover Foslielven. At denne skulde have hedt *Dyngja, er vel lidet rimeligt. Paa ældre og nyere Karter skrives Dinge."Dette bekrefter jo at stedsnavnet Dynge finnes ved Hokksund også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk for alle opplysningene. Med det samme jeg er igang med Hokksund: Vet noen hvor gården/plassen Kruke lå/ligger? Min oldefar, Nils Jakob Andersen Kleven, bodde der i 1865. (Tror også han ble født der).Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Kruke må ligge i eller ganske nær Hokksund sentrum. Gårdsnummeret er nemlig 99 og Haugsund har nr. 102.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Skogli

Iflg. Kåre Larsen, Krokstadelva, er Kruke (gnr. 99), gården nærmest Hellefossen, på nedsiden/ Østsiden. Han har ellers mye opplysninger om gårder og eierforhold i området Dynge/ Gamle-Hokksund, tlf. 32 87 71 07. (Ja, han har gitt tillatelse til at nummeret legges ut her.)Mvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.