Gå til innhold
Arkivverket

[#3001] Willum Lind


Gjest Lars Løkkebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løkkebø

Jeg har funnet at en av min kones forfedre het Willum Lind. På andre sider på nettet har jeg sett antydninger om at han skal ha fått borgerbrev i Bergen ca. 1570, og at han muligens kom fra Orkenøyene. Er det noen som har mer opplysninger om denne mannen eller tips om hvor jeg skal lete videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
  • 7 år senere...
Gjest Torbjørn Seiring

Hei.Det har gått veldig lang tid siden denne 'strengen' levde, men jeg har faktisk ikke sett spørsmålet tidligere. Hvis vi ikke har flere med dette navnet så havnet Willum Lind i Arnøya i Gildeskål som kremmer/handelsmann. Han ble etterhvert eier av endel jordegods i Salten, og han etterlot seg to sønner som vi vet om. Den ene av dem, Jacob Willumsen Lind ble stamfar for en vidt forgrenet slekt i Nord-Norge og ellers i landet. Jacob og broren Hartvig kom til Leivset i Fauske kommune. Jacob ble gift med datteren til en jektreder og ble sjøl eier av jekt. Han hadde handel, herberge, var stor jordbruker og også lensmann i Skjerstad - som den gang også omfattet det som i dag er Fauske kommune. Hartvig ble ikke så 'stor', men hadde endel jordegods i Salten.Lind-slekta har vært ganske fremtredende i Salten gjennom alle år, og medlemmer av familien var også veletablerte lenger nord i landet. På biblioteket kan du låne inn Bodin Bygdebok II bind 6 A. Der får du en ganske god oversikt over slekta etterat den etablerte seg ved Saltstraumen.Mvh Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.