Gå til innhold
Arkivverket

[#3003] Danske søkemuligheter


Gjest Inger-Lise Haga Aastad
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Lise Haga Aastad

Via nedtegnelser i kirkebok der min danske oldefar giter seg "norskt", er hans far oppført som båtfører, bosatt i København. Alt jeg vet er at denne min tippoldefar heter Peter Sørensen. Har noen forslag til hvordan jeg bør gå frem for å finne danske aner videre bakover? Har forsøkt de danske folketellingene, men ikke tenget noen form for medlemsskap. Hva er forskjellen på de opplysningene som ligger åpent, kontra de som er tilgjengelig ved et eventuelt medlemsskap?All hjelp imøtekommes med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Lise Haga Aastad

Sorry, det har sneket seg inn et par trykkleifer: giter= gifter tenget = tegnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annette pedersen

På adressen http://ddd.sa.dk/kip/dk/kipform.htm kan du søge i folketællinger der er indtastede. De er gratis og du behøver ikke at være medlem af noget. Hvis du finder en for-moder eller fader og gerne vil have folketællingen, så skal du blot aflevere navn og adresse, så kan du gratis blive medlem. Sådan er det for danskere. Hvis det er anderledes for personer udenfor Danamrk, så kan du fortælle mig hvilket nr. du ska bruge, så vil jeg sende folketællingen du ønsker.venlig hilsen Annette Pedersen ap_ks@vip.cybercity.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Lise Haga Aastad

Hei Annette. Takk for tips, og vennlig tilbud. Du nevner noe om hvilke nummer jeg skal bruke. Har vært inne på adressen du oppgir, og ser rubrikken jeg antar du sikter til. Her må jeg ha det inn med teskjeer, hva betyr dette med "nummer"? Når alt jeg vet er at oldefar het K©arl Lauritz(s) Sørensen, var født i 1872 i København, og hans far het Peter Sørensen og var båtfører, har jeg da opplysninger nok til å "finne" noe? København som fødested - hva da med amt/herred? Dette ble en haug med spørsmål, og jeg er kjempetakknemlig for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annette pedersen

når du kommer ind på siden indstiller du amt til københavn, årstal f.eks 1880 og skriv Karl Lauritzen først og søg. Hvis det ikke giver resultat må du prøve de andre muligheder på stavning, alts Carl Lauritzen og så videre. Du kan også prøve at søge faderen i 1870. Hvis du finder ham, så står der et indtastningsnummer ved filen. Det er dette nummer jeg skal bruge. Hvid du ikke kan finde noget som helst, så kan det skyldes at det sted hvor Carl bor ikke er blevet tastet ind endnu. Det er ikke alt der er tastet ind. Prøv dette først og se hvad sker. København er et stort område at lede personer i manuelt. Jeg har selv lige prøvet det med en kvinde jeg skulle finde. Det tager en uge ca at lede det hele igennem. Men får du ikke fat i ham og familien så skriv til mig på min E-mail, så kan vi måske finde ud af noget. Det er billigere for at skrive via E-mail end at skrive online over denne platform.VH Annette Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.