Gå til innhold
Arkivverket

[#3007] Anders Smed/Smith f.Lille Fosen på Nordmøre


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg søker opplysninger om Anders og hans kone Emerentze Jansdatter, f. ca 1668. hun begravet i Korskirken i Bergen 22/6-1752. De har sikkert flere barn, men i alle fall ei datter Karen Andersdatter som er gift 2 ggr. 1: Henrich Meyer Giertsen (Gertz) og 2: Henrich Molchenbur,d. begr i Korskirken,Bergen 9/5-1749 36 år. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest terje emil skrolsvik

Er det ingen som forsker i Kristiansund området som kan hjelpe mes Smith eller Jansen ?? Hadde håpet å få en event. bekreftelse på om Emerentze var ei tante av Jan Jansen gift i Bergen 1747 NK med Wenche Echof.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje emil skrolsvik

Dette hadde jeg ikke sjekket. Opplysninger er plukket rett fra Sollieds arkiver, og da regner jeg med at de kommer fra Lille Fosen. Jeg har heller ikke funnet Karen døpt i Bergen. Denne Anders Nielsen kan godt være en Smith.Og Anders Smit har jeg funnet som fadder i Bergen i aktuelt tidsrom.Får undersøke litt mer på Statsarkivet.Takk for hjelpen. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje emil skrolsvik

Ja det gjenstår vel å se på om Anders Nielsen og Anders Smith er samme personen.(Vet ikke om stiftsskriver Niels Hansen Smith hadde barn). Begge to er gift med Emerentze.Deres datter Karen hadde 11 barn med Henrich Meyer Gertsen, så jeg sjekker nu disse barns faddere om de kan ha en tilknyttning til nevnte Jan og Wenche.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Har ikke funnet noen Anders Smed i Lille-Fosen på 1600-tallet. På Smedberget på Innlandet bodde i 1701 Smed Niels Peders. 50 år og sønnen Peder Niels. 20 år. I Nordmørs Jordebog (1661) finnes en Laurs smed i Lille-Fosen.Ellers er ikke avskriftene vi har i Kristiansund så gode for 1600-tallet. I E. Thurn-Christensens arkiv har vi noen lister men han har ikke vært fullstendig. Har ikke funnet noen Anders eller Smed/Smit i disse listene. Det gjelder Skattemanntallet for 1679 som dessverre ikke var fullstendig. Heller ingen i Krigsstyr 1679, som så ut til å være fullstendig skrevet av. Consumptions- og folkeskatt 1686 er bare delvis skrevet av men ingen Anders der heller. Kvegskatten 1686 ser ut til å være fullstendig avskrevet men dessverre ingen. Disse skattelistene finnes vel i Riksarkivet, slik at du kan jo lete der.På mikrofilm finnes tingbøkene fra Nordmøre fra 1676-1678, 1685-1693. Pantebøkene finnes fra 1692 og skifteprotokollene fra 1668. Du kan jo låne disse og lete igjennom selv. Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.