Gå til innhold
Arkivverket

[#3015] Matha Hauge f.1852 Årstad utenfor Bergen


Gjest Odd Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Iversen

Jeg søker etter foreldrene til Martha Hauge som sies å være fra Årstad sokn, født omkring 1852. Hun giftet seg, antaglig før 1885, med Johan Martin Berntsen fra Bergen, men de er ikke funnet gift der. Kanskje de giftet seg i Årstad? Jeg kjenner heller ikke til noe sted som heter Hauge i Årstad, men kan hun likevel være født der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Vigde i Årstad er med i DA's register over vigde i Bergen, så er dei ikkje der, må dei vere gift ein annan stad. Det mest nærliggjande er då Laksevåg som vart eige sokn i 1875. Vigde der held eg no på å registrere, men eg har ikkje basen her eg sit no. Men eg skal sjå etter dei der når eg kjem heim.Når det gjeld etternamn i Årstad, er det det å seie at mange som flutte dit frå midten av 1800-talet for å arbeide i industrien, ofte tok heimegardsnamnet attåt patronymikonet og gjorde det etter kvart til slektsnamn. Når så ungane for ut i verda, nytta svært mange berre dette slektsnamnet som var teken etter ein eller annen gard langt borte. Derfor kan det både vere lett og vrient å halde styr på folket i Årstad og ungane deira. Men det var på denne måten dei oppsto, dei bergenske slektsnamna som t.d. Mjellem (etter Mjeldheim i Haus), Skjerdal osb. Når det gjeld Hauge, finst det mange plassar, m.a. i Fana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Den som leiter, den finn - av og til:Frå registeret mitt over døypte i Årstad:SJ,Ole,Monsen,Martha,Monsdtr.,,Skoarbeider,,,,,Fløen,Karen Martine,0704,2204,1842,2SJ,Ole,Monsen,Martha,Monsdtr.,,Arbeidsmand,,,,,fra Fløen,Carine,1311,0312,1843,12SJ,Ole,Monsen,Martha,Monsdtr.,,Inderst Borarbeider,Fløen,,,,,Marie,0301,2202,1846,2SJ,Ole,Monsen,Martha,Monsdtr.,,Skomager,Møllendal,,,,,Martha,141252,0602,1853,2SJ,Ole,Monsen,Martha,Monsdtr.,,Huuseier,Møllendal,,,f,,Oline,1110,0412,1859,261875-tellinga for Årstad:338,1-133,*,Ole Monsen Hauge,,m,Husfader,g,Huseier uden Jord Havearb., forskj.Sl. Arbeid,1814,Gjerstad S. Haus Pr.gj.,Nedre Møllendal338,1-133,,Martha Monsdatter Rodland,,f,hans Kone,g,Husmoder,1817,Haus Sogn Haus Pr.gj.,Nedre Møllendal338,1-133,,Karine Olsdatter,,f,deres Datter,ug,Forsørges af sin Fader, delv. Fattig,1843,Aarstad S. og Pr.gj.,Nedre Møllendal338,1-133,,Oline Olsdatter,,f,deres Datter,ug,Steller Huset for Familien,1859,Aarstad S. og Pr.gj.,Nedre MøllendalAv dette går det fram at Martha var dotter til OM og MM og fødd 1412 1852, døypt 0602 1853 - og at faren i 1875 skriv seg frå Hauge. Båe foreldra er frå Haus.Eg har førebels ikkje funne kor JMB og Martha Olsdatter Hauge vart vigde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Du finner de gift i Fana 25.04.1841.Hennes far er Mons Larsen Rødland fra Rødland i Haus , og hans foreldre er Mons Nielsen Houge og Kari Monsdatter.De giftet seg 24.06.1803 på Hauge i Haus pr.gjeld. Ole Monsen skal være født på Hauge(Houge) 01.01.1815. Med hilsen Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Odd Iversen. Dersom du skulle ønske flere opplysninger om Martha og hennes forfedre kan du kontakte meg pr. e-mail:runthors@c2i.netHilsen Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.