Gå til innhold
Arkivverket

[#3017] Gjertrud Marie Jonsdatter Dahl


Gjest Odd Strøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Strøm

Jeg leter etter Gjertrud Marie Jonsdatter Dahl som 19/4.1814, ukjent sted, ble gift med Ommund Pederson Gilja, født 1772, døpt 17/2, fra Gilja i Høyland, Rogaland. Han var jektefører i Stavanger. Han var først gift 7/6.1803 med Kirstine Pedersdatter Todneim, født 1779, skifte 20/3.1807. – Jeg vet heller ikke når og hvor Ommund Pederson Gilja døde.De hadde datteren Henriette Amundsdatter, født ca 1818 i Stavanger, død en gang etter 1891, sannsynligvis i Bergen. Hun ble gift 14/1.1844 i Domkirken, Bergen, som ”pige 25 ½ år” med ”ungkar tjenestekarl 30 ¼ år” Michael Aamundsen Lund, født 17/9.1813 i Domkirkens sogn, Bergen, død 16/1.1883 i Bergen.Jeg har søkt etter Gjertrud i 1801-folketellingen både i Rogaland og for hele landet for øvrig uten å finne noen som passer helt , bortsett fra merkelig nok i Fredrikstad hvor en Johannes Dahl, 47 år, til og med har 2 døtre i live ved navn Gjertru Marie Dahl, henholdsvis 8 og 1 år gamle. Den yngste kan vel utelukkes fordi hun i 1814 bare kunne være ca. 14 år gammel. Den eldste finner jeg ikke senere i Fredrikstad, men det er vel ikke så sannsynlig at en jektefører fra Stavanger skulle ha rotet seg bort til Fredrikstad!Ellers finner jeg i 1801 tellingen 2 Gjertrud Marie Jonsdatterè som geografisk kunne passe langt bedre, nemlig:I Vatneland i Bokn: Gjertrud Marie Jonsdatter 16 år, med far John Danielsen Vatneland og I Stangeland, Kopervik: Gjertrud Marie Jonsdatter, født ca. 1785, men gift i 1811 med Magnus Indre Eide som døde først i 1819.Ingen av disse kan sees å ha brukt gårdsnavnet Dahl (Dal).Er det noen som kan hjelpe meg å oppspore den rette Gjertrud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.