Gå til innhold
Arkivverket

[#3035] Norsk emigrasjon til Sør Afrika


Gjest Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Jarl Runde

I all beskjedenhet, sjå artikkelen min i 'Slekt og data/Medlemsblad for DIS-Norge' nr 2 - 2006: ''Thi det har behaget Eders Fader at give Eder Riket.' - Norsk utvandring til Sør-Afrika og Madagaskar.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Tor Kvien

Jeg fortsetter denne tråden selv om den begynner å bli gammel, og at det i mellomtiden har kommet ut mer litteratur. Desverre er det ikke alt jeg har rukket å lese.Nå lurer jeg på om noen kjenner til denne angivelige nordmannen, Theodor Thesell:'We went once every week to look up a Norwegian uncle of ours, named Theodor Thesell, serving with a Free State commando on the west side of the cordon. He had settled near the Vaal River many years before, and had been commandeered for service very much against the grain, as he held that we were bound to be defeated.'Historien er å finne her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Viser til debatt 64979 her på Brukerforum og boka 'Norsk utvandring til Sør-Afrika'. Forfattaren viser på side 219 til familien Thesen og deira deltaking i Boerkrigen og m.a. også til Lenka i Innlegg 28, boka 'Commando' av Deneys Reitz. M.a. nemner han at onkelen til Deneys - Theodor Thesen - var med i ein Free-State Commando. Det må vere denne onkelen som er blitt til 'Theodor Thesell' i Innlegg 28). Samanhengen er at Blanca Thesen vart gift med statssekretær F. W. Reitz, seinare president i Oranjefristaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Harald,Interessante opplysninger du har der. Jeg skjønner at jeg må få tak i denne boka, men kan du røpe noen detaljer om denne Thesen familien? Thesell/Tesell assosierer jeg med navn fra Tyskland og Nederland. Thesen er er mer kjent, jfr. meteorologen. Ellers har jeg et ubesvart spørsmål i den debatten du nevner. Jeg treffes på f.eks. 'post at kvien dot net'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.