Gå til innhold
Arkivverket

[#3043] Anne Olsdatter Aaberg fra Årstad/Egersund


Gjest Else B. Rustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Else B. Rustad

Ved vielsen i Egersund 8. desember 1837 er innført at styrmann Asbjørn Eriksen Hadland ble gift med Anne Olsdtr. Aaberg. Hun er oppgitt å være 18 år gammel, datter av Ole Åberg. Fødestedet hennes skal være Årstad. Ifølge andre notater jeg har, skal hun være født 8.8.1819, kan det stemme? Vet noen noe om foreldrene hennes, hvor de kom fra og når de var født f.eks.? Moren het muligens Rachel, men det er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

I følgje folketellinga 1865 for Egersund, er Anne Hadland, f. Aaberg, fødd i Egersund og i sitt 47. år. I 1801-tellinga vil du finne Aaberg-gardar med ymse skrivemåtar både i aust og vest. Men ein ting er sikkert: Ho er ikkje fødd eller døypt korkje i Årstad, Bergen (kor døypte i Årstad er med, så du kan sjølv sjekke) eller i Askøy på den oppgjevne dato i 1819. Lukke til vidare i leitinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

I IGI/"familysearch" finner du en Anne Olsdatter, dpt. 2.9.1819 i Egersund. Foreldrene heter Ole Siversen og Rachel Simundsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

De personene jeg fant i IGI er høyst sannsynlig de riktige foreldrene! Hvis du søker på "Simund Olsen, f.1824" i IGI finner du at faren het Ole Siversen Aaberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Takk skal dere ha! Ja, jeg tror nok Ole S. og Rachel er de riktige. Jeg regnet med at de kom fra gården Årstad i Egersund, og ikke fra prestegjeldet Årstad i Hordaland. Til Kjell: Simund Olsen f. 1824 som du nevner, må jo da være bror av Anne? Han var ukjent for meg! Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Det går liksom sport i å finne ut av slike ting!At det skulle eksistere en bror, Simund Olsen, var egentlig noe jeg "fant på" ut ifra en viss logikk om at barn svært ofte ble oppkalt etter sine besteforeldre. Og så var det bare å se etter egersunbd som fødested.En annen bror, Severin Ols. f.Aaberg, regner jeg med at du allerede har funnet der han bor hos søsteren i 1865. Han finner du også i IGI.Tilslutt: I IGI finner du vielsen dato for Ole S. og Rachel; den 15.12.1818.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.