Gå til innhold
Arkivverket

[#3044] Hvor uttales Sundal Syndal?


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Er det noen som kan si hvor på Vestlandet gårdsnavnet Sundal vil kunne uttales Syndal. Jeg har funnet skrivemåten Syndal i Nordfjord og i Romsdal, men om det er noen med dialektkunnskaper der ute, kan dere kanskje gi meg enda flere tips. Bakgrunnen for spørsmålet er min jakt etter Rasmus Knudsen Kiempe som i kirkebøkene for Bergen står oppført med "fra Syndal".Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Eg kan i grunnen berre svare for mitt eige distrikt, midt i Nordfjord; vi innfødde omtalarar nabodistrikta våre som Synnfjord og Synnmøre. Av aktuelle gardar i distriktet her har vi Sundal i Oppstryn; i følgje J.Aaland er den garden kalla Syndall i 1563, men elles Sundal i ulike variantar, og bygdefolket seier Sønndalen. Då kan Sunndal i Eid (tidlegare Davik kommune) vere meir aktuell; der skriv Aaland "både i 1520 og 1563 vert namnet skrive Syndall (dette er i samsvar med bygdeuttala)".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Takk for svar. Etter hva jeg kan se av Rygh har også gårdsnavnet Sundal i Volda vært uttalt Syndal. Det kan virke som jeg skal konsentrere meg om Nordfjord og Sunnmøre. Vet du om de sier Synnfjord i Sunnfjord? Jeg kan tenke meg at når det står Syndal i en kirkebok i bergen, så er det fordi noen har Sagt Syndal til presten, og da på noe som ikke var bergensdialekt...Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg er ingen dialektekspert, men ser av O. Rygh at det er to gårder i Sunnfjord som heter Sunndal (i Ytre Holmedal og i Svanø). Den lokale uttalen er med -y- for begge gårdene ("Synndalen" og "Synndalinn").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.