Gå til innhold
Arkivverket

[#3045] Ole Olsen, Lindås


Gjest Pia Charlotte Jakobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Pia Charlotte Jakobsen

Hei! Jeg leter etter infformasjon om Ole Olsen fra Lindås ( født ca. 1820-30?). Foreldrene var Peder Olsen og Gjertru Kristensdatter. Han fikk et barn med Marie Samuelsdatter Gaasemyhr, tror ikke de ble gift noen gang. Er glad for informasjon om henne også. Tusen takk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Angelveit

Hei Er du sikker på at han heter Ole Olsen og ikke Pedersen?Peder Olsen og Gjertru finner du i FT 1865 Lindaas sammen med barnebarnet Peder Olsen 13, som bor hos dem.mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone angeltveit

HeiI FT 1865 i Bergen finnes en Marie Olsen Samuelsdatter 36 år, fattiglem og husmoder født i Gloppen prg.Nordfjord (Gåsemyr er så vidt jeg vet et navn derfra) Hun har der fire barn: Anton Marius,8 Ole Johan 5, Martin Olai 2, Johanne Marie 6 Det er mulig du finner flere opplysninger under døpte i Bergen da alle er født der.I gravlagte i Bergen finner jeg en Marie Olsen f. 1820 i Nordfjord død 17.01 1892Kan dette være din Marie?mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Charlotte Jakobsen

Tusen takk for hjelpa, Tone! Jeg er ganske sikker på at han heter Olsen og ikke Pedersen. Under døpte i Bergen fant jeg Peder Olsen med far Ole Olsen og mor Marie S. Gaasemyhr. Nå må jeg bare skjekke de nye opplysningene om henne. Håper det er henne!hilsen pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Angeltveit

Hei Pia Det er mulig dette bare er et skudd i mørket, men Det kan se ut til at Marie først får et barn med Ole fra Lindaas og siden gifter seg med en annen Ole- Ole Olsen Kjismuld fra Fana. I kirkebøkene finner du Ole Olsen Kjismuld tømmermestererdreng g. m Marie Samuelsdatter fra Gloppen, begge 26 år gift i 1856. I 1854 dør det en Ole Pedersen, 23 år på sykehus i Bergen.mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Som du sikkert forstår, er der mange som vil hjelpe deg i denne leitinga. Men då er det viktig at du er meire presis når du gjev opp kva du har funne (rett avskrivne namn) og i kva år, dato o.l. du fann at dei i basen.Den einaste barnefar Ole med barnemor Marie eg fann, fekk barnet Peder Johan kring årsskiftet 1854/55. Farens namn var då Ole Olsen og barnemoras Marie Samuelsdttr. Gaasemyhr. Men det stod ikkje kor dei var i frå. Gåsemyr er greit, det er i Breim, Gloppen, nørst i Våtedalen. Men Ole Olsen - korleis veit du at han var frå Lindås - om det er dette barnet det er snakk om, då? Men det var i alle høve det første barnet dei fekk utanom ekteskap, både denne Ole og denne Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Angeltveit

HeiDette er fortsatt litt "underlig", men i FT 1865 finner du Marie med barna som nevnt tidligere.Under døpte i Bergen finner jeg i tillegg til Peder Johan også Johanne Marie f. 10.09 1859 og døpt 25/9 1859 med foreldre Ole Olsen og Marie Samuelsdatter. Barna Anton Marius og Ole Johan står oppført med mor Marie Johnsdatter og far Ole Olsen. Mens de altså i FT står som hennes barn.Mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Charlotte Jakobsen

Hei! Hvordan jeg vet at Ole Olsen var fra Lidaas? Jeg "vet" ingenting, men i FT 1965, Lindaas finner jeg Peder Ols. som bor sammen med sine besteforeldre, Peder Olsen og Gjertru Kristensd. De bodde på gården Vabønæs, hvor de også eide litt jord. Jeg finner ikke Ole Olsen under døpte i Bergen, og står derfor litt fast når det gjelder å finne ut mer om ham. Ble alle fra Lindaas døpt i Domkirken? Er det noen som har tips om alternative metoder for å finne ham? Jeg er temmelig fersk i dette...hilsen pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

"Din" Peder Olsen i Lindås var døypt i Lindås, står det i FT 1865. Sidan han hette Peder Olsen og bestefaren Peder Olsen, må faren vere ein Ole Pedersen. Kven mor til Peder Olsen er, finn du i kyrkjeboka for Lindås. Den finst på film som du kan låne inn til ditt lokale bibliotek, eller i original på Statsarkivet i Bergen.Dersom Peder Olsen hadde vore døypt i Bergen, vill det stått under fødestad i FT 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Fleten

I Masfjordboka Gn.34,Bn.1 finner Anna Monsdtr. Hope f.1820 gm Ola Pedersen Vabønes i Lindås 24.11.1854. Mere finner vi ikke om de der. Men det er riktig at folketellingen 1865 oppgir en sønn(esønn) Peder Olsen 13 år på Vabønes. I døde for bergen finner vi Peder Olsen Vabø død i SK 1891, f. Lindås 1855. Det kan være feil på alderen i folketellingen. Fødselsåret stemmer med ekteskapet. Så for vi leite i 1865 tellingen hvor Anna og Ola var

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Fleten

Har nå leitet i 1865 tellingen på personer fra Lindås, Finner kun en Ola Pedersen og han bor på Tangen under Vabø i lindås. Han er da gift med Brita Iversdtr. 46 år, og har ungene Mons 9 år, Andreas 3 år og Else Martina 1 år, Sannsynlig døde Anna i barsel og derfor ble Peder oppfostret hos besteforeldrene. men dette kan sikkert folk på statsarkivet svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Charlotte Jakobsen

Hei igjen, og tusen takk for all hjelp! Jeg må si at jeg har ikke blitt mindre forvirret med tiden. Men det er jo gøy å ha litt å jobbe med. Ang. Ola Pedersen gm Anna Monsdtr. Hope, så er det mye der som kan stemme, men Anna er ikke mor til Peder Olsen Vabø. Det virker litt rart at Ola Pedersen (Ole Olsen) skulle gifte seg i nov-1854, og få barn med en annen i des-1854. Er det noen rimelig forklaring på dette?Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du er ikkje åleine om å bli forvirra. Det beste du kan gjere, er å fortelje oss kven du eigentleg er på jakt etter. Eg går ut frå at du har gått bakover frå vår tid - og er då komen til? = den du vil vite namna på foreldra til. Det skulle vært artig å vete kor du første gongen finn han i sikre kjelder. Slik eg har forstått det, heiter han Peder Olsen. Om du fortel oss kva du heilt sikkert veit om han, ikkje kva du trur, så blir det lettare å hjelpe deg vidare. For eg er viss på at med alle dei som no er inne i denne saka, vil du få rette svaret til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Charlotte Jakobsen

Hei Bjørn! Jeg er litt mindre forvirret i dag, og håper og tror du også blir det. Det har vært veldig greit med all informasjon jeg har fått fra dere, og jeg tror at nå har fått ryddet opp i alt mitt rot. Jeg vet ikke hvorfor, men av en eller annen (usaklig!) grunn har jeg bare gått ut fra at de fra Lindås ble døpti Bergen. Heldigvis går det an å lære sålenge man har lever... Det jeg altså har lært fra en av dere er at Peder Olsen ble døpt i Lindaas prg, og at han da ikke er sønn av Ole Olsen og Marie Samuelsd. Gaasemyhr. Antagelig er han sønn av Ola Pedersen og Anna Monsdtr. Hope ( som mulig har dødd i barsel, og Peder Olsen derfor bodde hos sine besteforeldre). Dette er opplysninger som jeg må skjekke. En dag jeg får td får jeg ta meg en tur på biblioteket og få lånt en film. Jeg må si tusen takk til all hjelp! Jeg hadde aldri funnet frem til dette uten deres hjelp. Jeg trenger å bli litt mer rutinert, men forhåpentligvis kommer det etterhvert. Ha en glitrende dag!!!!Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg tenkte meg det var slik det hang saman. Derfor prøvde eg å få deg til å tenke på utgangspunktet nok ein gong. Det er alltid lurt. Har du fleire spørsmål, må du bare kome attende. Her er mange folk som vil hjelpe deg. Lukke til vidare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Fleten

Tone Angeltveit var nok på rett spor. Leter du ette fødte i Bergen 1816-1894 med mor Marie Samuelsdtr. finner du at Ole Olsen og Marie fikk Peder Johan 29.12.1854 (46668) uekte og Johanne Marie 10.9.1859 (52888) ekte. Ergo må de blitt gift i mellomtiden. I gifte for Bergen 1816 til 1911 finner du (2349) Ole Olsen Kjismuld 26 år født i Fana gm. Marie Samuelsdtr. 26 år. født i Gloppen. At gutten har skiftet navn fra Peder Johan til Ole Johan i folketellingen 1865. er krydder så vi må ta med i en fotnote. Men vi skulle likt og visst hvordan du var kommet bak til han i generasjonen før. Det er menneskelig og feile. Derfor er det viktig og kryss sjekke kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Charlotte Jakobsen

Hei! Nå venter jeg på mikrofilm slik at jeg kan skjekke dette. Takk for all hjelp. Fint med hjep utenfra! Det er litt kjedelig at jeg ikke får gjort så mye mer før jeg får skjekket dette, men sånn er livet. Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Du finner ham nok ikke under dette temaet!Nederst på Debatt-siden står det hvordan et nytt tema opprettes. Se forøvrig # 994 som allerede er opprettet for din etterlysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.