Gå til innhold
Arkivverket

[#3049] Baadstøe i Røyken


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

I min slektslinje til Røyken har jeg kommet over "gårdsnavnet" Baadstøe i Røyken. I kirkebøkene finner jeg at navnet ble benyttet før 1800, men finner Bådstø først som egen gård i FT1900.Vet noen under hvilken gård i Røyken Baadstøe lå rundt 1800?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Langsøe

Båtstø ligger ved Oslofjorden midt mellom Nærsnes og Åros. Nærmesete gård i 1801 er Høvig. Hoff og Ramton er nabogårder. I 1865 er Baadstø nevnt. Blaahellen ligger mellom Båtstø og Åros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Baltzersen

Båtstø ligger i 1865 matrikkelen under Hov(Hoff). Matrikkelen finner du under RHD. Se denne adressen: http://www.rhd.uit.no/matrikkel.html Søk på Buskerud, Røyken og gard på "B". I FT 1801 Røgen vil du antakelig beboere av Baadstøe(det er flere!) under Hoff som husmannsplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk for hjelpen! Jeg har ikke slektslinjer direkte til Baatstøe selv, men jeg liker å plassere mine aner i et sosialt nettverk ved å utvide slektsbegrepet utover de rette linjene (søsken, deres ektefeller, tanter og onkler osv). Da dukker Baatstøe opp flere ganger.(Hovedlinjene i slekta går til Klemmesrud Søndre, Grini og Grimsrud).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei KjellSer at du har slekt på Grini i Røyken. Jeg kommer også fra Røyken, født på Auvi.Min tippoldefar Bernhard Christiansen ble døpt 26 desember 1831 og en av fadderne var Maren Olsdatter Grini. Da Bernhard ble konfirmert den 4 oktober 1846 bodde han og familien på Grini eiet.Har du vært i kontakt med disse navnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Beklager, du! For å finne min tilknytning til Grini i Røyken må du tilbake til første halvdel av 1700-tallet, til Ingeborg Andersdatter Grini (f.1729). Hun ble gift med Ingebret Madsen Grimsrud (f.1725).En eller annen gang etterat de giftet seg i 1752 etablerte de seg på Klemmesrud søndre. Jeg har to av deres barn, hhv. Gjert (f. 1759) og Kari (f. 1768), blant mine aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.