Gå til innhold
Arkivverket

[#3051] Anna Colbjørnsdtr. Jonas Ramus


Gjest Arne Olav Egner Porsgrunn
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Olav Egner Porsgrunn

Under registrering av etterslekt til en av min kones olderforeldre fikk jeg av to tremenninger som ikke hadde noen kontakt med hverandre høre at Anna Colbjørnsdtr. var en av deres aner. Senere fant jeg at Anna Colbjørnsdtr. kun har et kjent barnebarn, Anna Larsdtr. Ramus. En sønn Jonas Ramus Petersen var sent på 1700-tallet stiftsamtmann i Bratsberg Amt. Dette synes å rime da min kones aner på morssiden har bodd i det vi nå omtaler som Grenland. Mitt spørsmål er derfor Hadde Jonas R. Petersen en datter med navn Anna??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Arne Jeg har en serie om norges historie som er gitt ut 1890,i den er det tegning og fire sider om Anna Koldbjørnsdatter som var gift med Jonas Ramus datterdatter av Kjeld Stub.Har desverre ingen scanner koblet til nå men jeg kunne kopier å sendt til deg om du vil. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Anita Aasvik

Jeg har en liten folder også med en tegning av Anna Colbjørnsdatter, men det er svært lite om etterkommere. Jeg er interessert i å lese hva som finnes i nevnte bok. Når noen får scanna det, vil jeg gjerne lese det. På forhånd takk.mvh Janne Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Janne Desverre har scannern avgått med døden, jeg finner vell adressen så sender jeg det i posten. Det er noen sider, pluss bilde av hennes halvbror Peder. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Arne Olav: Hvis Annas barnebarn het Anna Larsdtr. Ramus, tyder det på at Anna og Jonas hadde en sønn som het Lars. Det kan godt være, men ifølge denne oversikten het sønnene Ole, Christian og Daniel LenkeEller var det ei av døtrene Johanna eller Anna Sophie som fikk ei datter som het Anna? Hvordan kommer i tilfelle Ramus-navnet inn hos Anna d.y.?Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg (6): Dattera Johanna var gift med fogden Lars Michelsen. De hadde et barn, dattera Anna. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Fint, takk for oppklaringen. Men hvordan brukte etterkommerne etter Anna og Lars Ramus-navnet? Som mellomnavn? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg (8): Jeg kan ikke svare på hvorfor etterkommere av Anna og Lars brukte Ramus navnet. Kan det være fordi navnet var så gjevt at etterslekta ønsket å føre det videre?I et par sekundærkilder brukes også Ramus-navnet på etterkommere av presten Jonas. Først løst og kraftig klippet fra boka 'Norderhov 1914': - Lars Michelsen var 2 ganger gift. Første gang med Johanna Jonasdatter Ramus, høsten 1716. Men allerede i aug.md. næste aar dør hun, 1 md. efter at hun har født barnet Anna, den senere bekjendte Anna Larsdatter Ramus, eller madame Petersen, som blev enearving efter bedstemoren, Anna Colbjørnsdatter. Lars Michelsens anden hustru hed -o.s.v.-. Med Ramusfamilien førte han (d.v.s. L. Michelsen) efter sin første hustrus død en yderst uhyggelig proces om eiendomsretten til gaarden Hverven, som han saaledes ved dom tiltvang sig som gave. - Sitat slutt.Så til 'Ringerikske Slekter - bind III'. Helt kort sakset fra gården Hverven. Her hopper jeg over eldre eierforhold og prosesser rund dette. - Efter Anna Colbjørnsdatters død i 1736 gik gaarden over til datterdattera Anna Larsdatter Ramus, som i 1737 blev gift med stiftamtmand Chr. Petersen. I deres besiddelsestid blev Hverven for det meste bortforpaktet - - - . I 1786 solgte stiftamtmandinde Petersen, hendes mand var da død, Hverven gaard til to mend fra Modum. - Sitat slutt.Ser av kortregisteret til skifteprotokollene over Ringerike og Hallingdal- Skifteprotokoll 9, s.133a - at det ble holdt skifte på Hverven etter Frue Johanne Ramus i tiden 11/9-1717 til 12/5-1723. Hun etterlot seg dattera Anne og manden Lars Michelsen, assessor i overhofretten, vicelaugmend over Fr.stads og Tønsbergs laugstol og fogd over Ringerike og Hallingdal. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Til Ellef (9): Forklaringen holder for meg. Nå fikk jeg flere nye opplysninger på kjøpet. Så takk skal du ha.Har interessert meg litt for disse Ramus'ene etter at jeg leste om dem i Trondheim katedralskoles historie. Ramus er jo latinifisering av navnet Green (grein?) Spesielt artig er det å lese om bror av Jonas, Melchior Ramus, en 'unique og kostelig lærd mand i alle fakulteter.' Schøning og andre var jo av den oppfatning at den kjente beskrivelsen av Norge som Jonas Ramus utga i 1715, i hovedsak var etterlatt arbeid etter Melchior.Men nå kommer jeg ut på viddene. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Bjerke

Er det ikke litt rart at ikke mer vites om etterkommerne til en saa vel kjent menneske som Anna Ramus? Bare et spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Men var Anna lykkelig? Hun døde i 1736, 69 år gammel. Da hadde hun overlevd både mann og 5 barn. Hun hadde fått ett barn i året fra hun var 16 til hun var 20. Det oppsto komplikasjoner når datteren Anna Sophie ble født i 1687. Dette medførte at den da 20 år gamle Anna ikke måtte bli gravid mer.Fant dette i Ringerikposten. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg (11):Det finnes sikkert mye om etterkommerne av Anna Colbjørnsdatter. Gjør oppmerksom på at jeg hverken har undersøkt eller kontrollert etterfølgende. Se derfor på dette kun som noe å undersøkes videre rundt:Endel er trolig hentet fra boka 'Stamtavle over slægten Bernhoft', utgitt 1885. (Jeg har ikke sjøl sett denne boka). Gjør et hopp frem til Anna Larsdatter Ramus f.1717 i Norderhov - død 1791 i Christiania gm stiftamtmand Christen Petersen. De hadde 12 barn født mellom 1738 og 1757. De 3 eldste født i Norderhov, resten dpt. i Akers kirke, Christiania.Her nevner jeg kun en sønn, da denne kan ha forbindelse til innlegg (1)? Johan Rasmus (eller Ramus?) Petersen dpt.20.mai 1748 - død 21.mai 1804 i Christiania gm Ingjerd Margareta Wiingaard. De hadde 4 barn, døpt mellom 1790 og 1796 i Gjerpen. Gjentar meg sjøl og sier at dette for all del må kontrolleres. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Rettelse. Etter å ha pusset brillene ser jeg at navnet på denne sønnen som var dpt.20.mai 1748 skal være JONAS Rasmus (eller Ramus?) Petersen - ikke Johan som jeg først skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest anna hauge

hei.. det er godt mulig, fordi det er en tradisjon i koldbjørnsdatter (min) familie og altid kalle en av døttrene sine anna, etter nettopp Anna kolbjørnsdatter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.