Gå til innhold
Arkivverket

[#3057] Reiste til Amerika i 1881


Gjest Ellen Hasle
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellen Hasle

Jeg er på jakt etter en slektning som opprinnelig var fra Tune i Østfold. Hans navn er Lauritz Emil Eriksen født 1854 på Lande i Tune utenfor Sarpsborg. Han står oppført som gårdmannssønn og ungkar da han reiste. I kirkeboka står det at han reiste til Amerika i juni 1881. Attest utdelt 13.06.1881, er usikker på om dette også er utreisedatoen. Hvor han reiste greier jeg ikke å tyde og hvorfra han reiste står ikke oppført. Kan noen hjelpe meg med flere opplysninger om mannen eller eventuellt familie i Amerika? På forhånd takk! Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei Ellen! Den datoen som står i Kirkeboka, er oftest den dato som attesten ble utstedt. Men utreisedato kan godt være like etter. I emigrantlistene på Riksarkivet i Oslo kan det være at det er lettere å lese hva hans bestemmelsessted var. Jeg tror ikke at den dato som står på attesten kan være utreisedato fra Norge. Hilsen Ingjerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei igjen! Fant ikke Lauritz Emil på den database over emigranter som ligger på nettet, men det betyr ikke at han ikke er skrevet inn noe sted. Jeg tror ikke den er fullstendig den listen som ligger på nettet, for det er flere jeg har funnet i originalen, som jeg ikke kan finne her. Men jeg fant en person ved navn Olaf Laurtizen Lande fra Thune utreist 1903 til Pennsylvania 17 år gammel stenhugger. Kanskje noe slekt?? Hilsen Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Hasle

Takk for tipsene så langt. Vi har ikke hørt om noen slektning med navnet Olaf Lauritzen Lande, men det er jo mye vi ikke vet?! Kanskje det er noen der ute som har tips om hvordan vi eventuelt kan søke etter slektninger i USA? Finnes det senere folketellinger enn de som er lagt ut for flere stater i 1880? Hilsen Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.