Gå til innhold
Arkivverket

[#3069] PORKKA


Gjest Lise Stensby
 Del

Recommended Posts

Gjest Lise Stensby

Porkkaslekten har vandret nedover i Finland, Sverige og Norge.Jeg stammer fra dem som tok seg over til Finnskogtraktene, men der mister jeg sporet.Mine oldeforeldre, Karoline fra Langsjøhøgda og Henrik,som bodde på Fløtberg, hvor passer de inn i slektsbildet,vet noen noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Tuula Eskeland, som har skrevet avhandlingen «Fra Diggasborrå til Diggasbekken : finske stedsnavn på de norske finnskogene», Oslo 1994, er nok den som i dag vet mest om navn generelt på Finnskogene. Kanskje hun også kjenner til om noen har foretatt genealogiske undersøker blant disse “innvandrerne”.Eskeland skal for tiden være bosatt i Finland, men hennes e-mail-adr. kan nok formidles via Institutt for østeuropeiske og orientalske studier ved UiO, jfr. .For øvrig kan det kanskje være nyttig — mutatis mutandis — å lese noen av Dagfinn Grønosets bøker med tema fra de kanter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Det står en del om Porkka-slekten i Vinger bygdebok (bind III, tror jeg) under Varaldskogen og Fagernes hvis jeg ikke husker feil.Har den hjemme, så jeg kan evt. sjekke opp der. (Privat mail: heid-o@online.no)Lise,- har du noen lenger tilbake i tid enn dine oldeforeldre?? Johan Pedersen Porkka (ca. 1616-1706) hadde i alle fall ni barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Ta kontakt med meg på e-mail: egranum@online.no. Jeg har navn og adr. til en som har drevet slektsgransking på Porkka-slekten. Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Lie

Hei Lise. Jeg vil kommentere noen av innleggene her. Jeg tror nok ikke at Tuula Eskeland har noen peiling på Finnskogsslekter, har hatt kontakt med henne selv for noen år siden. Stedsnavn har hun derimot god greie på.Dagfinn Grønoset har samlet inn en del tradi- sjoner, men vil en ha sikker viten tror jeg ikke tradisjonene er det beste stedet å lete. Det mest kjente eksemplet for Porkka er vel sagnet om "Halteguten", Ola Porkkala, som solgte sjela si til den vonde for å bli den beste felespil- leren. Les gjerne Hans Marius Trøseids bygde- bok for Grue Finnskog om du finner stedsnavnet Porkkala, jeg husker ikke selv men ser ikke bort fra det. Navnet betyr "Porkkas gård", altså etter en med slektsnavnet Porkka.Jeg har såvidt vært i kontakt med en amerikaner som har "forsket" i slekta Porkka. Jeg beklager å måtte melde at mye av det amerikaneren skriver er fantasi. Såvidt jeg minnes fører han slekta tilbake til Belgia/Nederland via Finland til Finnskogene. Antakelsen er meningsløs. I boka "Sukunimet" (Sirkka Paikkala/Pirjo Mikkonen) forklares Porkka bl.a. med et gammelt germansk mannsnavn, et stort antall finske slektsnavn har nemlig germansk opphav. Germanske personnavn har strømmet til Finland gjennom tidene, både gjennom innflyttere og gjennom lån. Den nevnte amerika- neren hevdet bl.a. at stedsnavnet Porkkala nær Helsinki var oppkalt etter en belgier eller nederlender som kom dit på 1500-tallet. Det er meningsløst. I boka "Sukunimet" refereres det bl.a. til en kilde fra 1200-tallet hvor dette stedsnavnet nevnes!navn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Lie

Hei igjen. Vil bare legge til at germanske mannsnavn som danner opphav for finske slekts- navn, kan ha kommet til Finland når som helst, fra Kristi fødsel til langt opp mot vår egen tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Stensby

Takk for mange svar. Det jeg også har hørt er nettopp om Walloneren,født 1500 og het Peter, som var håndverker og som svarte på den russiske tsars behov for våpensmeder. Han tok seg nordover men kom ikke lenger enn til bottniska viken. I følge finner betyr navnet Porkka "skistavtrinse", så det kan jo ha vært et navn han tok da han kom til Finland, hva vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Lie

Jeg fikk ikke inntrykk av at forbindelsen mellom den angivelige valloneren som kom til Finland og personer av slekta Porkka er påvist, jeg har en anelse om at det er noen som ikke syntes det var "fint" nok å stamme fra Finland som har grepet dette ut av lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Stensby

Uansett om fyren kom fra Belgia eller Finland, de høye kinnbene kan vi ikke løpe fra, så en herlig blanding av blod fra mange forskjellige mennesker består vi nok av. Rent historisk ville det være interessant å følge det sporet med tsarens behov for våpensmeder,hvordan han kringkastet det og hva som fikk folk til å dra nordover ( hvis det er tilfellet) for å få arbeid for 500 år siden, og ikke minst hvorfor Pet(d)er stoppet i Finland.Hvorvidt det er finere å stamme fra Belgia enn fra Finland, vet jeg ikke, men du verden så eksotisk tanken er, og det er jo ofte de som holder oss gående, da. Jeg skal kaste meg over de tipsene jeg har fått og kommer tilbake når jeg vet mere beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Lie

Joda, det hadde vært gøy om det kunne bekreftes at denne Peder og broren Klemet som jeg også har hørt om virkelig var valloner. Nå er det jo uansett ganske vanlig for finnskogsslekter at det er vallonsk innslag i dem, som du kanskje vet, mange valloner fikk jo arbeid ved de värmlandske brukene. Det som gjør meg skeptisk til antakel- sen er den useriøse påstanden om at Porkkala nær Helsinki skulle ha sitt navn etter disse 1500-tallsmenneskene, da Porkkala beviselig omtales med dette navnet allerede på 1200-tallet.Her får jeg dessuten også anledning til å forsøke å avlive en myte; om at alle finner skulle ha høye kinnbein. Det er nok et mindretall blant dem som har det. Genforskningen viser at det finske folk er svært sammensatt, professor Harri Nevanlinna kom fram til de (ganske omtrentlige) resultatene at finnene er 25-50 prosent baltisk, 25-50 prosent germansk, og 25 prosent 'sibirsk'.Og hvis noen skulle være i tvil, mener jeg at det definitivt ikke er finere å nedstamme fra Belgia enn fra Finland...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Carlson

Hei igjen! Du ga meg et svar på innlegg ang. Stensby. Nå kan jeg fortelle deg at jeg på morsiden min har Porkka-navnet i 5 olderforeldres ledd.Hvis du vil ha en kopi av dette,så si ifra. Hilsen Inca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Hei! Jeg nedstammer også direkte fra Porkka familien. Hadde det vært en tanke å prøvd å samkjørt informasjonen vi alle kanskje sitter på? Eller er det noen som allerede har begynt? Jeg kunne ihvertfall tenkt meg å opprette kontakt med andre.mailadr. selene@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Det hadde vært artig å prøvd å 'samle' alle Porkka-etterkommere. Har en gang blitt fortalt at det skal være 'noen' som har prøvd dette. Kjenner noen til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Carlson

Hallo Porkkavenner! Jeg tar gjerne en Porkkaprat hjemme hos meg i Sangergt.3 Oslo.Har da "åpent hus" 30/3-00 ca. kl.18. Mail meg gjerne på:ove.carlson@eunet.no Hilsen Inca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Stensby

hei alle Porkkavenner! Svar til Erik Lie: jeg forstår at du har studert emnet og at du er skeptisk til at Peder har tatt med seg navnet fra Belgia. At det var mange vallonere i Finnskogtraktene visste jeg ikke; kan det være en spore til ytterligere forskning; å finne svar på hvorfor det strømmet vallonere inn i Sverige, og når var det? Svar til Inca og Heidi Økern: festlig med Stensby, kanskje vi er i slekt på flere måter. jeg skal sannelig prøve å komme til ditt åpne hus til torsdag, hvis jeg bare ante hvor Stavangergata ligger, er det ved Carl Berner et sted? Jo da, jeg har vært på Sslektsstevne med Porkkaer både fra Sverige og Finland,første gang var vi 300 stykker, det var i Sverige i ca. 1990. Noen år senere hadde man funnet frem til noen finske aner, og på det årsmøtet, ble alt oversatt til finsk! Dette er noen år siden, og jeg var for stressa den gangen til å sette meg skikkelig inn i de forskjellige grener av slekten, nå har jeg bedre tid og gjøre et nytt forsøk. Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Carlson

Hei Lise! Håper du kan ta en tur til Sagene v/Voldsløkka idrettsbane.Buss 34 til Tåsen,eller Uelandsgt. oppover til du ser idrettsbanen. Hilsen Inca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.