Gå til innhold
Arkivverket

[#3075] Anders Jansen Tveteraas


Gjest Egil Hitland
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Hitland

Anders Jansen gifta seg i 1780 med Synneve Biornesdatter Store Midtun , men kven var far hans og kor kom han frå? Bygdebok for Fana seier rett nok at Jan Andersen budde på Tveitaraas , men den nemner ikkje nokon son kalla Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Jan Andersen kom frå Trengereid/Samnanger og vaks opp på Koldal i Eikelandsosen. Han vart gift med ei slektning frå Holdhus - og eg trur dei etter det flutte til Tveiterås. Eg har heller ikkje Anders Jansen i slektsregisteret mitt, så han må truleg vere fødd før dei flutte til Tveiterås. Og det er godt mogeleg at dei hadde ein son med det namnet, for Jan hadde ein bror som hette Anders. Eg trur du må sjå etter i Fusa-bøkene til Schaathun, evt. i kyrkjebøkene om du finn han der, for det må i så fall ha vore eldste sonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Egil.I følge familysearch ble Anders Janson født/døpt 27.2.1757 i Fusa.Hans foreldre oppgies å være Jan Andersen og Margrethe Hansdatter.De giftet seg 01.11.1755 i Husa.Margrethe skal være døpt 12.02.1730 med far Hans Holdhus.Anders på sin side giftet seg 18.06.1780 med Synneve Biørnesdatter.Alt dette i følge familysearch.Nå skal man ikke ta alt som står der for god fisk , men det kan være en god ledetråd i det videre arbeidet.Du må nok som Bjørn sier gå til kirkebøkene for å få det endelig bekreftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kristian Eide

Anders er min 3-tippoldefar.Han er nevnt som en av sønnene til Jan Andersson i den gamle Fana boken.Hvorfor Anders ikke er med i den nye Fana-boken vet jeg ikke, går ut fra at det er en forglemmelse .Jan Andersson Koldal og kona Margrethe Hansdatter Hodhus (Margrethe er nevnt med gardsnavn Eide,men hun er født på Holdhus) er som nevnt foreldrene, de finner du på s. 351 i Samnangerboken. Margrethe er forøvrig tippoldebarn til Lauritz Johannesson Galtung ca 1588-1659.,fut over Hardanger. Ellers kan en med Samnanger boken og Fusa-bøkene, som kilder, nøste opp en del videre når det gjelder forgjengerene til Anders Janson Tveiterås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kristian Eide

Rettelse til mitt forrige innlegg :Kildehenvisningen til Samnanger boken skal være s.198 i "Soga for Fusa,Hålandsdalen og Strandvik bind II.av O.B Schaatun s. 351. Har forrøvrig sjekket Os kirkebok døpte i 1757 der er Anders døpt 20/2/1757 (1 søndag i fasten ) .Foreldrene til Anders:Jan Andersen Koldal og Magrethe Hansdatter.Det stemmer med det som Rune Thorstensen har funnet ut gjennom familyresearch.Hvem som har riktig dåpsdato får bli en kuriositet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Hitland

Takk for opplysningane de har kome med. Eg hadde ein mistanke om at det var til Os eg skulle, men mangla stadfesting på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.