Gå til innhold
Arkivverket

[#3076] Peder/Peer Monsen Stien og Berte Nilsdtr.


Gjest Marit O. Fagerheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit O. Fagerheim

Søker foreldre til dette ekteparet. De giftet seg 3/5-1817, antagelig i Korskirken. I perioden 1818-1824, ved barns dåp, bodde de i Sandv.1-15 i Bergen. Peder stilling i denne perioden var fisker/matros. Takknemlig for all hjelp. Pal.j.f@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit O. Fagerheim

Jeg fant giftemålet på mikrofilm ved Biblioteket i Bergen. Men det var ikke en vanlig kirkebok. Jeg hadde lest gjennom en mengde sider, og var ganske sliten. Tok en utskrift, men glemte å sjekke kilden. Dette må jeg gjøre en annen dag. Alle deres barn er døpt i Korskirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Hei Marit, bare en liten opplysning: Ifølge Digitalarkivet oversikt over "vigde i Bergen 1663 - 1815" er Peder Monsen og Berte Nilsdtr gift i KK 3. mai 1812. Fant forøvrig også Peder på "familysearch.com", men da uten foreldre og ikke opplyst om ektefelle, men med ett barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

I samband med vigslinga står det meir som kan gje deg opplysningar om kven han var. Han var då nemleg matros på kanonbåten. Med andre ord må hans vere i dei militære rullar frå den tida - og dei trur eg finst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit O. Fagerheim

Finner hverken Peder eller faren Mons på Stien gård i 1801-tellingen. På FamilySearch fant jeg Peder Monsen Stien, født 1790, far Mons Olsen. Men ingen andre linker/familiemedlemer. Militære ruller finnes vel ikke på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

På Familysearch vil du under "ancestral files" finne Peder Stien Monsen, født før 1792. Han står der oppført med datter Synnøve Nygårdsvik Pedersdatter. Ifølge dette kan Peder være født i Bergen (Sandviken.Under Submitters + details kan du forøvrig finne ut hvem som har kommet ut med opplysningene som ligger på Familysearch. Mulig at vedkommende vet mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Nygårdsvik, Synnøve P. og Mons Olsen vart stikkord til å sjå nærare etter i Askøy-registeret mitt. Og der fann eg:AS0539,0,Mons,Olsen,Stien,Uk,,,Pige,Syneve,Pedersdatter,Lyngbøe,,,Kirkebok for Askøy A1 fol. 145a.,,0802,1795AS0539,1,Mons,Olsen,Holmedahl,,,,,Synneve Pedersdtr,,,,,Peder,0101,,1795Dette er nok Peder.Deretter fann eg:AS2007,0,Ole,Jakobsen,Nygaardsvig,Uk og inderst,Sund/Møgster,34,Enke,Synneve,Pedersdatter,Nygaardsvig,Sandvigen,40,,,2410,1858AS2007,1,Ole,Jakobsen,Nygaardsvig,,,,,Synneve Pedersdtr,,,,Inderst,Anne Marie Jacobine,2407,2108,1859AS2007,2,Ole,Jakobsen,Nygaardsvig,,,,,Synneve Pedersdtr,,,,Husmand,Berthe Oline,2304,2505,1863Her har du nok Synnøve med mann og to born.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du finn dei i 1801 i Sandviken 1. rode under Bergen landsokn, nr. 287-289. Mons frå Stien nordom Ask vart gift med Syneve Pedersdtr. frå Lyngbø (eg har kan hende noko om slekta hennar i registeret) og sette seg først til i Holmedal oppom Kleppestø på Askøy. I 1801 er dei flytta til Sandviken og har då berre denne eine sonen. Han vart altså gift i Sanviken og fekk ei dotter som fekk namnet etter mora. Ho gifte seg med Ole Jacobsen i Nygårsvik på Laksevåg. Han var frå Møgster i Sund (no Austevoll). Dei fekk så to born i Laksevåg. Men dei er ikkje i Askøy m/Laksevåg i 1965.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg meinte sjølvsagt at dei ikkje var der i 1865!Og her får du Synneve sine foreldre i same slengen:AS0103,0,Peder,Larsøn,,Uk/Soldat,,,Pige,Ellen,Rasmusdatter,Grafdahl,,,Kirkebok for Askøy A1 fol. 258a.,,2712,1753AS0103,1,Peder,Larsen,Gravdal,,,,,Elen Rasmusdtr,,,,,Bertel,0207,,1754AS0103,2,Peder,Larsen,Lyngbye,,,,,Elen Rasmusdtr,,,,,Synneve,2503,,1757AS0103,3,Peder,Larsen,Lyngbye,,,,,Elen Rasmusdtr,,,,,Rachel,2801,,1759AS0103,4,Peder,Larsen,Lyngbye,,,,,Elen Rasmusdtr,,,,,Anne Malene,0803,,1761AS0103,5,Peder,Larsen,Lyngbye,,,,,Elen Rasmusdtr,,,,,Elisabeth,0108,,1762Om Peder Larsen og/eller Elen Rasmusdtr. var frå Gravdal, veit eg ikkje. Om dei var, vart dei i alle høve døypte i Domkyrkja (som var kyrkje for Askøy/Laksevåg før 1742). Lukke til vidare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Synneve var etter måten gamal då ho vart gift og fekk Peder. Alt har ei forklåring: Faren vart enkjemann to gonger (og gift i alt tre), så ho hadde rimelegvis, som eldste dotter, nok å gjere med sine yngre søsken og halvsøsken. Her kjem Peders to andre ekteskap:2.: AS0195,0,Peder,Larsen,Lyngbye,,,,,Christi,Samsonsdtr.,Lyngbye,,,Kirkebok for Askøy A1 fol. 262a.,,0101,1765AS0195,1,Peder,Larsen,Lyngbye,,,,,Kirsti Samsonsdtr,,,,,Elias,0409,,17653.: AS0209,0,Peder,Larsen,Lyngbye,,,,,Marthe,Aamundsdatter,Holmedahl,,,Kirkebok for Askøy A1 fol. 263a.,,2406,1766AS0209,1,Peder,Larsen,Lyngbye,,,,,Marte Amundsdtr,,,,,Helene Christine,1302,,1767AS0209,2,Peder,Larsen,Lyngbye,,,,,Marte Amundsdtr,,,,,Elie,2509,,1768AS0209,3,Peder,Larsen,Lyngbøe,,,,,Marte Amundsdtr,,,,,Helge,2508,,1771Elles kan eg sei deg at Elen R. døydde 1805 1764, 38 år gamal og "Kiesti" Samsonsdtr. 1509 1765 32 5/6 år gamal.Fleire av borna døydde små, m.a. Elias, Helene C og truleg Elie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

I 1865 finner du Ole Jacobsen og Synneve Pedersdatter med to barn i Jægersminde, i Korskirkens landsogn. Har også funnet en Synneve Pedersdtr som giftet seg 24.april 1836 med Jahn Jahnsen fra Os i Hdl. Vet ikke om det er den samme Synneve, men det stemmer med alder og fødested, og at hun ifølge tidligere innlegg var enke. Moren til Peder, Synneve Lyngbøe, står forøvrig som gravlagt i 1833, 83 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.