Gå til innhold
Arkivverket

[#3079] Helvich SERCHS, borger i Bergen 1665


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Iflg. borgerrullen for Bergen er det en "Hellvich Serch" fra Femern(?) som får borgerbrev i 1665. Dette er sikkert den "Helrich Serchs" som begraves fra Nykirken 15. sep. 1693, og han er sikkert også identisk med "Heldrick Serchs af Bergen" som i 1680 på én eller annen måte var involvert i kobberverksdrift nordafjells.Er det noen som vet noe om denne Bergens-borgeren og hvor er Femern?knbryn@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg veit ikkje kor Femern er, men H.S. er omtala fleire plassar i Bergen bys historie, bind 2, av Anders Bjarne Fossen; fyrste gongen då han vart utvald som ein av "De eligerede 16 Mænd" i 1679, som skulle stå for byforvaltninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Jeg går ut fra at det dreier seg om øya Fehmern (tysk:Fehmarn) i Holstein rett over for Rødby på Lolland. Så her har vi vel en ny mann til innvandringsprosjektet. Har du gravd fram mer stoff om kobberverkene som kan være av interesse for oss? mvh Anne Minken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

På en hjemmeside, The Fehmarn genealogy site, swipnet.se/larscra/ggrupp kan du finne en mengde personer ved navn Serck eller Serk, men dessverre ingen Helvich.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk for tipset, Anne. Da var han vel neppe noen bergverksmann. Jeg vil tippe at hans interesser i bergverksdriften først og fremst var som investor. Mon tro om han var svært formuende? Eller hvis han var handelsmann, kanskje bare som leverandør.Siden du spør om jeg har gravd fram noen flere bergverksfolk til innvandringsprosjektet, kan jeg fortelle litt mer om hvorfor jeg er interessert i Helvich Serchs. Av et brev fra kong Christian V fra 1680 framgår det at han hadde et ganske stort tilgodehavende i noe som kalles Ofotens Kobberverk. Dette er et ganske ukjent verk og jeg samler derfor alt tilgjengelig stoff om dette verket. Jeg går ut fra at dette verket er det som også kalles BALS GRUBER. Navnet skal stamme fra en danske eller spanier(!) som drev dette verket på 1600-tallet. Av registrerte Bergens-borgere er det vel "Hanns Thomesenn Ballenttin" som er mest aktuell??Bals Gruber ble registert av Henning Irgens som var bergmester nordafjells i 1673. Bl.a. er det kjent et kart som han fikk laget over det aktuelle område. Er det noen som vet noe mer om Bals Gruber eller Ofotens Kobberverk, er jeg meget interesert. Knut.Bryn@himolde.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.