Gå til innhold
Arkivverket

[#3086] Mentz von Ravensborg


Gjest Michael Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Michael Moum

Hvor kom han fra? Noen nevner Slagelse eller kom han fra Fyn.På Nakkebølle i Svendborg, Fyn, Danmark bodde det en mann Clavs Eriksen Ravensborg, død etter 1534. Han var tidl. lensmann (lehnsmand) på Kallundborg Slot. Kan han være Mentz far?MvhMichael Moum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Inger Eide

Jeg er også intertessert i opplysninger om denne personen. Simon Ellefsen har følgene opplysninger:http://www.nose.dk/Norge/gamshart.html Mentz von Ravensborg skal ha vært gift med Margrethe Casparsdatter Hvitmand, død 10 jun. 1610. Ekteparet hadde disse barna. Sophia Mentzdatter von Ravensburg og Anne Mentzdatter von Ravensburg, d. 1606. Finnes det nye opplysninger?Vennlig hilsen Inger Eide .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

En til nå ikke navngitt datter av rådmann Mentz von Ravensborg ble gift med Ivar Audunsson i Aspa. Hun døde tidlig - ca. 1615 (?) - og de hadde ikke barn sammen. Ivar Audunson ble gift annen gang med ei Margrete, og de etterlot seg flere barn.Alt dette i h.h.t Klaus Johan Grønseth Myrvoll/NSTXXXVI, s. 276.Dette bringer kanskje ikke så mye nytt om Mentz, men kan vel være med og utfylle bildet.Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Alt nytt i slektssammenheng er interessant. Er det sannsynlig at navnet rett og slett kommer fra Baden-Würtemberg, altså Mentz fra Ravensburg. Jeg har ikke oversikt, men er Mentz et mye brukt dansk navn? Hvis jeg skulle lete ordentlig etter anene til denne Mentz, tror jeg at Tyskland ville være et sted å begynne, men jeg ville likevel ha for øye at det kan være en mellomlanding i Danmark. Rhinen har alltid vært trafikkert og en tur nordover på elven til Nederland og videre derfra med båt er ikke utenkelig. Finnes stedsnavnet Ravensborg i Danmark forresten? Vennlig hilsen IE Har noen andre forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei! Jeg melder meg også interessert når det gjelder Mentz von Ravensborg. Da det for noen år siden var noen ute på nettet med slekt, hvor Mentz var nevnt, ble det skrevet at en trodde han kunne være fra Slesvig. Noen grunn tror jeg ikke ble dokumentert. Men på hans tid hørte Slesvig med til Danmark.Det er riktig som du skriver, Inger, at det er en by Ravensburg i Baden-Württemberg, som kunne være aktuell. Derimot har Ravnsborg kommune på Lolland i Danmark ikke hett Ravnsborg lenger enn siden siste kommunesammenslåing på 1970-tallet. Det var riktignok ei borg der med det navnet, bygd ca. 1335, men revet fra ca. 1550. Det er nok den som har gitt kommunen navnet nå. I Danmarks historie,(utgitt 1963) er nevnt Claus Eriksen Ravensberg og det var også flere med etternavnet Ravensberg tidligere i historien. Men om det har noe med 'vår' Mentz å gjøre er nok vanskelig å si. Jeg har sett navn på en datter mere av Margrethe Casparsdtr.og Mentz, nemlig Sara. Hvis noen som var ute med etterkommere av Mentz tidligere, har flere opplysninger, håper jeg de melder seg. Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Mentz von Ravensburg er også omtalt i 'Embetsmenn i Midt-Norge 1536-1660' av Svein Tore Dahl. Det later dessuten å være kjent hvem hans hustru var.M.h.t. hvor han kom fra, ville det forundre meg om ikke 'noen' der ute vet svaret. Inntil så skjer, er det kanskje litt risikabelt å trekke sikker konklusjon fra navnet til stedet han kom fra. De tre brødrene Mechlenburg som kom til Norge fra Flensburg, hadde så vidt jeg husker fint lite med Mecklenburg å gjør.Hilsen Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Siden vi ikke er kommet så stort lenger med denne Mentz von Ravensborg, får vi prøve å holde innlegget varmt ennå noen dager. Er det noen som har 'Embetsmenn i Midt_Norge...' og kan sitere hva som står om han der? Dette med Danmark er også interessant, men navnene er litt forskjellige da. Skrives von Ravensborg også på andre måter i kildene slik at navnet kan knyttes til Danmark? Teorien om en mann som kommer fra et eller annet sted og benytter stedsnavnet er jo heller ikke fremmed i denne sammenheng, tvert i mot skulle jeg mene. Vennlig hilsen IE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

På søkesiden for tysk adel, http://www.edelleute.de, finner jeg ingen slekter som heter 'von Ravensborg', en grevelig/friherrlig prøyssisk slekt som heter 'Göler von Ravensburg' (men ingen som bare heter von Ravensburg) og minst en prøyssisk adelsslekt 'von Ravensberg' (også i Rheinland og i Danmark, se DDA 1910 som nevnt i innlegg 10).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

På denne linken,Familysearch, er det en rekke personer i Tyskland med navnet von Ravensburg Lenke Navnet Ravensborg finnes også i Sverige.Og her er linken til siden omtalt i første innlegget: ://www.historie.sydfyn.dk/steder/svendborg-hele.htm Med så få holdepunkter kan letingen etter Mentz bli mye vanskeligere enn letingen etter nåla i høystakken. Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Stedsnavnet Ravnsborg finnes også i Norge, nærmere bestemt i Asker.Nevnt som skysstasjon på 1700-tallet og i allefall ennå i samme bruk ved 1900-tallets begynnelse. Hva som er opphavet til navnet, vet jeg ikke. Dette 'von' (Ravensborg) kommer vel fra Tyskland, hvor det var brukt av adelige? Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nevnte 4. datter, Sara Mentzdatter von Ravensburg, skal ha blitt g.m. Jean de Noquer, som var toller, kjøpmann og skipsreder i Trondheim (borgerskap fra 1608). Han døde i 1629, og Sara den 27 Nov 1667.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Ann Helle

Torgeir /3Les no i Gards- og ættesoge for Straumsneset bind III, ved Ottar Roaldset. På s. 444, står det ikkje noko om at Ivar Audunson var gift 2 ggr. Det står at han var gift med Margrethe Mentzdotter von Ravensberg. Ho var dotter til rådmann i Trondheim, Mentz von Ravensberg.Margrethe (død i 1663) og Ivar (død i 1647), hadde desse borna: Audun, Torstein, Anders, Elisabet.Dette stemmer ikkje med dei opplysningane du har, kva er rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.