Gå til innhold
Arkivverket

[#3091] Lina Høgåsen


Gjest Per Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Hansen

Kan noen hjelpe meg med opplysninger om Lina Høgåsen? Tror hun er født ca. 1890 + - Er ikke sikker på hvor i landet hun kommer fra. Hun emigrerte til til U.S.A. Der ble hun gift med Lars Pedersen Hekne, født 01.10.1888, i Romedal, Hedmark. Han reiste fra Oslo, Kristiania, 28.09.1906, til Wisconsin. Alle opplysninger og tips mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Paul Nerby

Lina Høgåsen er trolig fra en av nabogårdene til Hekne;nemlig Høgåsen (skrevet Haukaasen etc etc)i Romedal.Jeg gransker Haraset(h)-slekta og Høgåsen ble ved flere anledninger gift inn i H.slekta.Inngifte skjedde også til Hekne;mange av disse emigrerte til USA;også nevnte Hekne.Det finnes slekt der i dag.Jeg kan desverre ikke gi deg gode data på dette før om noen dager,da jeg nå er på jobben og ikke har alle dataene her;men jeg tror jeg har gode data på både Lina og andre fra Høgåsen slekta i mitt arkiv hjemme.Dersom jeg ikke tar feil mhp Lina,kan jeg gi deg "alle" data på hennes foreldre etc.Dersom jeg ikke har alt, har jeg godt kontakt med de som har dette.Dette forutsetter at det er riktig "Lina".Det skal jeg forsøke å kontrollere.Forøvrig,dette var sveært interessant;jeg har nettopp ,for å få med "alle" i slektstreet,startet bevisst søk etter "Hekne".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Hansen

Til Bjarne Paul Nerby. Mange takk for responsen ang. Lina Høgåsen. Det er meget mulig at det er samme slekten vi holder på å lete i. Mine forfedre bodde på gården Hekne Søndre i Romedal. Lars Pedersen Hekne hadde to søsken som også emigrerte til U.S.A., Inga Sophie som reiste 20.05.1906, tror hun bodde i Minneapolis, Minnesota, og Hans i ca. 1890 ukjent hvor han dro. Disse hadde 6 søsken Marie, Ole, Peter, Axel, Embret og Petronelle. Har funnet Hekne slekt tilbake til 1695. Har ikke funnet etterkommerne til de som emigrerte, men har etterlysniniger ute på nettet i U.S.A. Sender deg gjerne det jeg har om Hekne, om vi finner ut at det er riktige personer. Fint om vi kan utveksle info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne P.nerby

OK.Er ute avt stand til å bekrefte dette nå.Men det jeg kan bekrefte er at allerede før var det forbindelse mellom Haraset("h" brukes i USA)og Hekne:Anders Olsen Haraset's f.1821 (min linje) ene søster Magnhild giftet seg med Hans Pedersen Hekne,Hekne søndre.Har støtt på Hekne i USA i letingen etter H.-slektninger:og da også mine egne via dette giftermålet.Skal kontrollere "Lina Høgåsen" og komme tilbake. Du kan også bruke min e-mail adr.:anerbyc2i.net eller på arbeid bjarne.nerby@hydro.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Hansen

Det stemmer at Hans Pedersen Hekne,født i 1806 ble gift med Magnhild (Olsdatter) Haraset. Foreldrene til H.P. Hekne var Peder Olsen Hekne, f. 1770, d. 20.01.1884, og Inger Halvorsdatter, Ommang f.1768. H.P. Hekne hadde to søsken Henrik og Oliv. Alle disse hører til på samme grenen som Lars P. Hekne gift med Lina H. Jeg er på en annen "gren, den som begynner med broren til P.O. Hekne, Hans Olsen Hekne, Bjørnstad, f. 1776, g.m. Marthe Jonsdatter. Ja dette kan bli en stor slekt/familie etter hvert, om vi får koblet sammen alle grenene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne P.Nerby

OK.Jeg flyr hjem om et par dager og skal se da.Min hjemmeadr. ble forøvrig ikke helt korrekt.Jeg gjentar den korrekte her: anerby@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne P.Nerby

Har nå kontrollert "min" Lina Høgåsen.Hun er nok utvilsomt den riktige.Min Lina giftet seg som du beskrev;med LPH f.01.10.1888. Det er "mye" slekt her:Lina,f.21.05.1906, er datter-datter til Halvor Andersen Haraset,(sønn av AOH;se ovenfor;min linje)f.02.09.1839 d.23.11.1924 og Oline Olsdtr.Mæhlum f.05.04.1833 d.28.08.1913.Lina var datter til Lisa Halvorsdatter f.17.11.1871 d.19.10.1952,som bl a hadde 13 barn;Lisa ble gift med Peter Olsen Høgåsen f.17.11.1869 d.12.02.1923.Lisa Høgåsen var den som var kjent lokalt i familien som den som hadde "stor familie".Mange er de som husker Lisa (som gammel) i dag.Jeg gir deg ikke mere data her;disse som er nevnt er godt dokumentert i mitt familietre;du kan få dette av meg;vil du se selv,finnes det bra beskrivelse av disse personenen i Romedalsbøkene.Mitt mob tlf nr er 951 09 614.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.