Gå til innhold
Arkivverket

[#3102] Hvor ble det av tvillingbroren?


Gjest Greta Storm Ofteland
 Del

Recommended Posts

Gjest Greta Storm Ofteland

Min farfar Mads Olai og hans tvillingbror Jacob Andreas ble født i oktober 1861 antagelig i Stavig eller Løkkebø i Kinn. Moren Anne Sophie Andersen født i Stavik i 1836, gift med Bernt Andreas Andersen ble enke da tvillingene var to år gamle. Anne Sophie giftet seg på nytt i Bergen med en Anders? Madsen på Nordnes. Hun døde i 1923. Min farfar tok etternavnet Storm, men det tror vi ikke tvillingbroren gjorde. Ettersom jeg har skjønt ble de to guttene konfirmert i Bergen. Vi vet ingenting om Jacob Andreas. Det sies at han reiste nordover. Har prøvd å finne ham på alle tellingene som er lagt ut også de i Bergen, men ikke noe resultat. Er det noen som har noen tips å gi om hvor lete? Etternavnet kan ha vært Andreassen. Hilsen Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiJeg bare lurer på hva som får deg til å tro at de kan være født på Løkkebø. ER det andre i familien som er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Jacob fant jeg ikke, men derimot Anne Sofies ektemann nr. 2 + flere barn. Ektemann nr.2 het Mads Rognaldsen (f.1838 i Førde). Du finner familien i FT1891 for Bergen. Da kalte han seg Mads Rognaldsen Stavang. (I FT1900 for Bergen bare Mads Stavang).I FT1865 finner du Ane Sofie Andersdatter som enke på gården Jønvig i Kinn (S&F). Sønnen Jakob bor sammen med moren, mens Mads Olai er satt bort som pleiebarn på gården Stavanger (også i Kinn). (Dette siste har du kanskje funnet selv?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Det beste jeg kan foreslå er Jacob Andreas Wallenthisen Hopen, f. 1861 i Kinn. Han finner du i Stamnes under FT1900 i RHD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Takk for hjelpen! En del av dette var nytt for meg. Jeg skal sjekke Jacob Andreas Wallenthisen Hopen, f. 1861 i Kinn. Det er vel en del som tyder på at det kan være han. Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Nevner Løkkebø fordi tvillingenes far var født på Løkkebø i 1833, likeledes hans far Anders Olsen født 1794. Det er så langt tilbake vi har i slektsboken vår på denne grenen. Anders Olsen var gift med Nelli Johanne Annaniassen, Ekefjord, født 1801. De hadde barna Anne Marie, 1826, Malene, 1828, Mads Andreas, 1830, Berthe Judithe, 1832, Berent Andreas, 1833 Lovise Johanna. Har også alle datoene for fødsel,dåp. Med hilsen Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Du finner giftemålet mellom Anne Sofie og hennes ektemann #2 i IGI/familysearch.org. Forunderlig nok må du søke med "Mats" og ikke "Mads" Rognaldsen for å finne dem. De giftet seg 20.10.1867 i Svanø, S&F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Det går litt sport i det her...I tillegg til de barna du finner sammen med foreldrene Anne Sofie og Mads Rognaldsen Stavang i FT1891 for Bergen, fant jeg to jenter i IGI: Anne Sofie, (dpt. 13.4.1873, Stavang, S&F) og Maren Nikoline (dpt. 16.5.1875, Kinn, S&F).Anne Sofie (Madsen) finner du igjen som barnepike hos en lege i i Bergen FT1891. Søsteren Maren er mest trolig død (pga. alderen ville hun ha bodd sammen med foreldrene).Kanskje fins det mer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Desverre. Jeg tror nok ikke dette er den rette Jacob Andreas, men en firmenning. Jeg har saumfart slektsboken vår og funnet Jacob Andreas Valentinsen født 1.8. 1861 på gården Hopen. "Min" Jacob Andreas var født 15.10 1861. Far Vallentin Andersen født 1820 gift med Anne Ludvigsen 1.7 1856 fra Hellevik. Anne Ludvigsen har felles aner med Anne Sophie, moren til tvillingene. Så nå er det å lete videre. Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Er du helt sikker på at Anders er fra Løkkebø. I folketellinga for 1801 er den bare en Anders på gården, og han skal være født i 1800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Helt sikker kan jeg ikke være da slektsboken vår er laget rett etter krigen på bestilling. Men fødselsdatoen er ført på siden av min far med blyant, og da går jeg ut i fra at vedkommende som har skrevet boken ikke har funnet Anders i 1801-tellingen.Antagelig har min far funnet Anders i kirkeboken for døbte. Dette kan jeg sjekke når jeg kommer til Bergen nesten uke. Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.