Gå til innhold
Arkivverket

[#3116] Navne-forvirring i Bergen


Gjest Hans-Petter Taraldsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans-Petter Taraldsvik

Via utmerket hjelp av Yngve Nedrebø har jeg stadfestet min tipp-tipp til å være Elias Ellingsen født 13/7-1791 i Bergen.I Undersøkelseskommisjonen 1803-1805 er han oppført to ganger.En gang som Elias Ellingsen og en gang som Elias Ejdesen.I militærrullene har han navnet Elias Engel Egiussen Berg,før han igjen heter Elias Ellingsen i militærrullene for Ofoten og kikebøkene til sin død der i 1838. Disse navnebyttene ser også ut til å gjelde hans far som ved Elias sin fødsel er oppgitt med navnet Elling Gedeonsen.Ved tellingen 1801 er etternavnet Ideusen,andre ganger finner jeg Idisen og Ejdesen. Ejdesen,Egiussen,Gedeonsen,Ideusen og Idiusen ?Er dette bergensk variasjon over samme tema? Spørmålet er selvfølgelig hva Ellings far het til fornavn og om f.eks matros Elling Idiusen f.1746 Strømme i Askvold og Elling Ejdesen død 1813 i Bergen er samme mann og far til min Elias Ellingsen. Klarer noen å løse denne navnefloken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

I den eine oppføringa i 1803-05 står han saman med faren og ein bror Jacob. Då heiter faren Elling Ediusen, er 58 år og fødd på Strømmen i Askvoll Skibr. no 37. Nærare det du antyder går det vel ikkje an å kome?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans-Petter Taraldsvik

Glimrende Bjørn ! Hva tror du om hans død ?Elling Ejdesen,71 år,1813 STJ i Bergen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du har vel ikkje så mange å velje mellom. Dessutan: Ser du på 1803-05 (ligg på DA), vil du finne at han budde i 5-46 (Ytre Markeveg - i Nykykjesoknet). Når EE døyr, står det "Af Nye Kircke Sogn, fra Sygehuset". Grunnen til at dette er ført inn, er truleg at han var gravlagt på St. Jakob fattigkyrkjegard (StJ) som sjukehuset (på Engen i DK) normalt nytta. Nykyrkja hadde på den tida sine eigne kyrkjegardar, ein kring sjølve kyrkja og ein fattigkyrkjegard lenger ute på Nordnes, St. Pauls kyrkjegard.Difor trur eg det er han - det høver sånn passe med alderen òg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.