Gå til innhold
Arkivverket

[#3117] Hvor i “Nordlandene” ble det av Fridrich Cornelius


Gjest Egil Thee Danielsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Thee Danielsen

Daniel Cornelius Jacobsen (f. 30.03.1788) var sønn (3:7) av Jacob Danielsen Sælen og Gjertrud Margrethe Berentsdatter Fochen. (Jacob er innvandrer til Bergen fra Jølster og Gjertrud er datter av en innvandrer fra Mecklenburg). Daniel var bøkkersvenn, men fikk “Söe Patent” i 1811. Den sommeren fant han det best å gifte seg med Ane Carine Nilsdatter som da ventet parets annet barn — det første var “uekte”, nemlig Fridrich Cornelius, døpt i Korskirken 12.03.1809. (Det kunne være interessant å vite hvem fadderne var).I et skifte etter en bror av Daniel i 1840/41 står det at Daniel formodes å være død etter at han “forlot Bergen i Aaret 1816, fra hvilken Tid ingen Kundskab om ham haver”, men — står det videre — han “har efterladt sig en Søn ved Navn Fredrik Danielsen […], der skal opholde sig i Nordlandene, men paa hvilket Sted er ei bekjendt”.Ane Carine nedkom også med Gertrud Margaretha (f. 07.10.1814), samme år som barnets far skal ha “Deserteret udenriks” — og etter 1816 forsvant han altså for godt. Parets første “ekte” barn døde “i sped alder”, mens det er uklart hva som skjedde med Gertrud Margaretha.Og hva med Fredrik? Hvor i “Nordlandene” slo han seg ned? Kan det videre være Ane som døde 12.03.1821, “Kone, 35 1:2 Aar, [bosted] 20-43”? I så fall må hun være født ca 09.1785.Fridrich Cornelius er for øvrig en fetter av spedalsklegen og museumsmannen Daniel Cornelius Danielssen (1815 — 1894).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Dette er et gedigent langskudd, men den eneste som er i nærheten av å passe i 1865-tellinga (RHDs del) er en Fredrik Udtoft, født i Bergen i 1807. Han er enkemann på gården godvig i Bø i Vesterålen, og bor sammen med sin datter Pernille (født i bø i 1828) og hennes mann/familie. Det kan vel være verd å sjekke i hvert fall. Bø har svært gode bygdebøker (tre bind, bare person- og gårdsnavn)Vennlig hilsen Per Helge Seglsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har sjekka ei liste eg har over innflyttarar til Øksnes frå Hordaland inkl. Bergen. Der er han ikkje. Han er heller ikkje i person-registeret til "Folk og slekt i Trondenes". Til orientering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Takk for tipset — det hender man skårer også på langskudd! Litt kontrasjekking inspirerer til å undersøke nærmere en hypotese om “Føderaadsm.” Fredrik Udtoft på Godvig som identisk med vår mann. At hans datter heter Pernille, virker for så vidt bare styrkende.Jeg har bladd endel i visse bygdebøker nordfra, men Straumes trebindsverk kjenner jeg bare på permen — og de er nok vanskelig å finne her til lands. Kan noen hjelpe meg videre?Det å eliminere (eg. “jage på dør”) er for øvrig like viktig som å by inn i varmen. Synd at skiftet ikke har noe mer presist enn “Nordlandene”. Det er et stort område!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Jacob Danielsen Sælen (ca 1751 — 1828) hadde 7 barn — 2:7 var urmakermester Bernt Henrik Fochen Danielsen (1785 — 1864), g. m. Catharina Fredrikka Holberg Ibsen (= datter av klokker i Haus, Jacob Ibsen). Urmakerens 2. barn (også av 7) var spedalsklegen (som fant på å skrive navnet med to s-er). JDSs 3:7 var Daniel Cornelius (som skrev seg med patronym), hvis sønn altså ettersøkes i “Nordlandene”. Quod erat demonstrandum… JDSs 5:7, også en urmakermester, er undertegnedes stamfar. Hans sønner 1:13 og 5:13 emigrerte til St. Petersburg hvor de begge var — ja, hva ellers? — urmakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Den Frederik Udtoft som bosatte seg i Bø, har jeg funnet som fadder den 12.07.1846 til eldste sønn til en annen Bergensen, Skomaker Thorbjørn Larsen. Hans navn er da Frederik Bernhard Udtoft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.