Gå til innhold
Arkivverket

[#3121] Johannes Olausson f.1837 Kalmar lan Sverige


Gjest Tom Erik Huus
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Erik Huus

Søker etter opplysninger om Johannes Olausson født i 1837. I forbindelse med giftermålet til hans dtr.Ida(fra Østfold) står det at Johannes Olausson er født i 1837 fra Strand i Skramstad, Gamlebyn i Vestervikskomun, Kalmar lan. Her stopper alt - finner ingen opplysninger videre om han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Gunn-Britt Larsson

Finner ingen Johannes Olausson född 1837 i Gamleby. Men hittar en Olaus Nilsson f.1801-10-09 d.1842-08-26, Gamleby (Den enda Olaus på orten vid den här tiden) Han får tillsammans med hustrun Inga Lisa Nilsdotter f.1803 Törnsfall, sonen Anders Johan Anton f. 1837-02-05. Hustrun har troligvis varit gift tidigare,det finns ytterligare två barn som är noterade som "hennes barn" ; Johan Erik f.1826 och Nils Petter f.1831. Detta skulle kunna vara din Johannes.Har du några fler uppgifter om honom? När flyttade han till Norge? Hör av dig om du vill ha mer hjälp, här på biblioteket har vi micro-kort för hela kommunen och lite till mvh Gunn-Britt Larsson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Tom Erik Huus

Takk for svar. Jeg vet ikke når han flytta til Norge, men datteren til Johannes (IDA)er født i Fredrikstad i 1860 så han må ha kommet før den tid. Jeg vet ikke om dette er min Johannes for i kirkeboken i forbindelse med Ida`s dåp står en fadder ved navn Justine Olausdtr.født 1845 (kan dette være Johannes sin søster?) men hun er født 3 år etter at den Olaus du fant er død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Justina Olsen, f. 1846 i Sverige, bosatt i Fredrikstad med mann (Erik Andersen) og ett barn i 1865 er sannsynligvis identisk med ovennevnte Justine Olausdatter. At hun er født i Sverige styrker teorien om at hun er søster av Johannes Olausson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gunn-Britt Larsson

Hej Tom!Ursäkta att du har fått vänta länge på svar ifrån mig, men jag har varit i Spanien i fyra veckor. De teorier jag hade om Johannes har visat sig vara fel.Har med hjälp av en erfaren släktforskare gjort en mindre släktutredning i eftermiddag. Vad vi funderar över är "Strand", det finns ingen gård eller torp under Skramstad med detta namn. Står det verkligen så ? Det är ju lätt att läsa fel.Vi kan heller inte hitta några utflyttade till Norge från den här tiden.Det kan ju vara så att det är föräldrarna som emigrerar och att man skall söka längre bak i tiden. Gjorde en sökning i Slektsbiblioteket också och där fann jag följande under efterlysning: Johannes Olausson f. Sverige (Skramstad) gift med Maren Halvorsdtr.Dtr Ida Amanda Johansdtr. f. 1860 och son. Hermann Johansson f. 1862.Den som efterlyser heter Trond Fredriksen, är ni släkt? Gör en sökning i folketell.1865 Fredrikstad efternamn; Ols. födelseplats; Sverge så kommer det upp en del namn som kanske kan vara till hjälp. Jag tror inte att Johannes Olausson är rätt namn. Han kanske hette Johan Olsson/Olofsson,det var ju inte alldeles ovanligt att de ändrade på sina namn när de flyttade. Hör av dig igen ! mvh Gunn-Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.