Gå til innhold
Arkivverket

[#3124] Christen Eriksen Lind, prost på Jæren


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Er det noen som vet noe om han og hans forfedre. Han skal være død før 1720, da han er nevnt i skiftet til sin svigersønn Svend Henrichsen. Jeg kjenner to av hans barn, Siri og Erik. De bodde i Trondheim, men Siri flyttet nordover i forbindelse med sitt ekteskap med nordlandsfarer Svend Henrichsen (død 1719), og ble begravet på Hillesøy ca. 1740. Alle opplysninger mottas med takk.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Einar Lillebye

Kan han være etetrkommer etter Christen Lauritzsen Lind (f ca 1570), sogneprest i Hå på Jæren, gift med Margrethe Pedersdatter Thrane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det finnes også en sogneprest til Haa som het Laurids Lind gift med Margrethe Hansdatter. De levde på 1660 tallet. Antar Laurids døde ca. 1671. Han kan være sønn av Christen Lauritzen Lind? Deres datter Karen Lauridsdatter Lind ble gift med etterfølgeren Peder Eriksen Leganger 1638 - 1706. Jeg mener det finnes en liten bok om prester i Haa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg vet ikke om dette er den samme, men jeg har en Kristen Eriksen Lind. Her er det notert ett barn. 1:Erik Kristensen Lind død 1736 Smed.g 2 med Ane Andersd. Røst. Ett barn notert Kristen Eriksen Lind f 1712 d.1753 Eier av Edø. g. Elen Margr. Svendsd. Myhre. Barn:1:Ingeborg Lind f. 1746 ? g. Johan Nordahl Brun, biskopp i Bergen. 2:Mathias Lind f. 1748.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunleif Seldal

Christen Lauritzsen Lind, sønn til presten i Klepp Laurits Christensen, var sogneprest i Hå (Bø kall) fra ca 1610, og prost over Jæren fra 1623. Han døde ca 1640. I skiftet etter kona i 1670 er nevnt 7 barn, men ingen Erik. En av sønnene kan ha fått en sønn Erik som i sin tur ble far til Christen Eriksen, men tiden taler mot dette.Laurits Samuelsen Lind var brorsønn til Christen. Han var sogneprest i Hå (Bø kall) fra 1655. Både han og kona døde i 1668. De etterlot seg 6 barn.Peder Eriksen Leganger overtok prestestillingen etter Laurits. Han var som før nevnt gift med Karen; eldste dattera til Laurits. Peder var sønn til sogneprest Erik Iversen Nordal og Lena Splidsdatter.Kan det tenkes at den etterlyste Christen Eriksen var bror til Peder; også han gift med en datter av Lind-ætta. Både Lind- og Trane-ætta var godt representert blant presteskapet på Jæren og dels i Ryfylke på 1600-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.