Gå til innhold
Arkivverket

[#3132] Josef Jonasson el. Jonsson, Älvsborg län, Bolstad


Gjest Bjørg Marie Altergård
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Marie Altergård

Min oldefar Josef Jonasson el. Jonsson, født ca. 1841 kom fra Bolstad i Sverige til Grane i Nordland. Har noen opplysninger om hans foreldre/søsken? Faren het muligens Jonas Andersson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Kate Hallerud Aardal

Hei! Min oldefar Karl Jonsson (Jonasson)f.10.05.1844 kom fra Norra Måsen, Grindstad i Älvsborglän til Nykirke i Vestfold. Hans niese Anna Kristina Eriksson f.19.03.1879 d.25.04.1953 fra Høgstorp, Lillebyn,ble begravd ved Renstrømska Stiftelsen i Bolstad.De kan godt være brødre. Jeg har prøvd å søke gjennom DIS-Sverige, men ikke fått respons enda.Bruker sikkert ikke riktig framgangsmåte, men gir ikke opp enda. Utveksler gjerne opplysninger hvis jeg finner noe.Hilsen Kate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kate Hallerud Aardal

Hei! Leter etter forfedre i Buskerud, men kirkebøkene er ikke lette å tyde. Min farmors mor het: Ingeborg Sørine Paulsdatter (Poulsdtr.) og var født i Eiker 20.02.1838. Hun giftet seg første gang i 1865 med Olaus Andersen Furuvoll fra Skoger og fikk med ham barna: Petter Andreas i 1868, Anders i 1869-1869, og Mina f. 12.07.1871. Ingeborg S.P. flyttet fra Olaus A.F. og flyttet seinere sammen med Olaus Pedersen f. ca. 1818 ( i Skoger eller Sande? ). Han hadde også vært gift tidligere og hadde ihvertfall ei datter som het Anna Jensine f. 1866. Ved folketellinga i 1900 bodde Ingeborg S.P.( muligens bare kalt Sørine ) hos sin stedatter Anna på Gjerpen Gård.Ingeborg og Olaus Pedersen fikk barna Caroline Olava f. 02.03.1879 før de giftet seg ( min farmor ). Deretter fikk de Martha Elise f. 1881 ( gift Justad) og Inga 1884 el. 1885 ( gift Solberg ). Olaus Pedersen vet jeg ingen ting om bortsett fra at han ble blind på sine eldre dager. Jeg er interessert i alle opplysninger om ham.Ingeborgs foreldre: Paul ( Poul ) Jensen Skistadeie og Marthe Andersdatter Hals f. 25.07.1801.De giftet seg i Eiker 25.11.1824. De hadde barna: Jens f. 30.04.1828, Anders f. 09.01.1830 og Ingeborg Sørine f. 20.02.1838.Ved folketellinga for 1865 var Paul gift med Kirstine Tomasdatter f. 1831 og hadde sønnen Anders f. 1858.Paul vet jeg ellers ingenting om og er interessert i alt for å kunne nøste videre.Marthe Andersdatter Hals' foreldre var: Anders Larsen Hals eller Stenshorneie og Ane Povelsdatter.Ane Povelsdatters foreldre var muligens Povel Eliassen Bergsfyr Hals f. 1745 og Sidsel Nielsdatter f. 1741, begge fra Skoger.Og Povels foreldre var da sannsynligvis: Elias Pedersen Hals og Marthe Gundersdatter. Det er først og fremst de to jeg har streket under ( Olaus Pedersen og Paul Jensen Skistadeie ) jeg ønsker opplysninger om for å komme videre. Men jeg tar selvsagt imot alle opplyninger jeg kan få!På forhånd takk!Vennlig hilsen Kate Hallerud Aardal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune de Lange

Det hadde sikkert hjulpet å legge inn en forespørsel i sverige i Røtter, Der har jeg fått mye hjelp til å spore mine forfedre, som invandret til Norge i 1875. Daniel Jansson Grønholt og Sofia Andersdatter. Adressen dit er: http://genealogi.aland.net/discus/ Velg der landskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Espen Grønna Brataker

Bjørg Marie: Har du funnet Josef Jonasson siden denne debatten ble lagt ut? Hvis ikke, kan jeg søke litt for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.