Gå til innhold
Arkivverket

[#3142] Kommet med storken


Gjest Turid Fleitscher Skånvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Fleitscher Skånvik

Hvem i dette langstrakte land kan fortelle meg hvor jeg skal gå for å finne mine aner? Har holdt på i nesten 2 år uten å komme noen vei, og nå håper også Statsarkivet at jeg gir opp. Hva gjør jeg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest S Sandsmark

sa storken ikke noe? Det er ikke lett med så lite opplysninger,må vite litt mer. Historielagene har ofte en slektsgransker avdeling ,ta kontakt med fylkeslaget dei har oversikt over lokallaga-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Leander Moe

Hallo Lødingen og Buksnes Jeg er helt blank når det gjelder slektsforskning og jeg vet allt forlite om slekta bakover men det jeg vet er følgende: Min Oldemor på morssiden het Agnes Olsen og var født i Lødingen i ca 1849, men reiste til Trondheim og ble gift med Emil Lauritz Aas.Hennes datter, altså min bestemor på morssiden var født Elvira Haralda Olsen i 1878. Min bestefar fra Buksnes het Leander Jensen, var rørlegger og kom til Trondheim i ca 1927. Han ble gift med Marta ??? Hvis noen kan hjelpe med å finne slekta bakover fra Agnes Olsen og Leander Jensen eller gi meg tips om hvor jeg kan henvende meg ville jeg bli veldig glad. Hilsen Roar med E-post adr. roar.moe@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo Turid. Hjelper gjerne til, men må vite noe om 1. er du adoptert. Da stopper det her. 2. Hvilken del av familien er det du vet noe om, navn, fødested, osv. Når det gjelder Fleitcher-navnet er dette en forsvanskning av Fleicher? Hvem er dine besteforeldre osv. Kom med noen opplysninger så ser vi hva som skjer. Hilsen Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det var eit godt råd til Roar. Men elles finst det gode bygdebøker for Løddingen som du kan låne inn til ditt lokale bibliotek, om dei då ikkje har dei på Statsarkivet i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Til Roar Leander Moe! Det er riktig at det første man skal gjøre når man starter opp med slektsforskning er å "pumpe" familiens eldste for opplysninger. All respekt for oppegående oldemødre på 90 med klisterhjerne, men det er min generelle erfaring at mange eldre etterhvert ikke klarer å legge inn tilstrekkelig avstand i form av år og alder til de faktiske opplysningene de sitter inne med.Med fare for å stikke hodet langt fram, tror jeg at noen har stokket kortene for deg.Ut ifra de opplyningene du har gitt i ditt innlegg og folketellingene for 1875 og 1900 fra Trondheim mener jeg å kunne se følgende:Agnes (Sofie Regine) fra Lødingen (f.1854) ble ikke gift med Emil Lauritz Aas, men med arbeider (og artillerist) Ole Johan Olsen Bjørgum fra Stjørdal. (Gift 1876-78?). Det var deres (eldste?) datter Elvira som ble gift med Emil Lauritz Aas (f. 1873) fra Trondheim.Du finner begge disse familiene i FT1900 for Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Leander Moe

Først til Turid: Jeg beklager at jeg har rotet meg inn på sida di. Så takk for gode råd til Britt og Bjørn. Rådene blir tatt til etterretning. Så takk til Kjell som hjalp meg videre. Med meget vennlig hilsen Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Fleitscher Skånvik

Takk for svaret Greta. 1. Neida Greta jeg er ikke bortadoptert. 2)Det er min morfar og hans familie jeg leter etter. Om min mormor kjenner vi til alt, men til min mammas pappa kjenner vi kun til lysning og skifterettsprotokollen. Her står han, men har er ikke registrert hverken født eller død i folkeregistret. Her står det i lysningspapirene at han skal være født Bakkelandet, Tr.heim, og hjemmedøpt, men en veldig iherdig og god mann har lett gjennom disse bøkene for oss der oppe og han kan ikke finne noen med denne identiteten eller noen andre data som passer ham.(han er ved DIS-Sør-Trøndelag) så da stemmer jo ikke engang lysninga deres. Der skulle hans far være gårdbruker, men ingen med tilknytning til Bakklandet har noen gang hørt om ham. En siste ting Greta, merk deg at etternavnet er Fleitscher, tsch og det er det ingen som har hett frem til folketellinga 1900. Hører gjerne fra deg igjen. Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo Turid. Prøver meg igjen. Hva heter morfaren din, vet du det? Når ble han døpt? Hvilken gård er det snakk om? Vi har familie på Bakklandet i Trindheim rundt århundreskiftet. Du må komme med alle opplysniger du har gjerne også noe om din mormor og barna de hadde sammen. Kanskje det kan stå et eller annet i forbindelse med en fødsel, konfirmasjon til barna. Her er det kun fantasien som setter stopp. Kom igjen! Hilsen Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Turid: Du kan ikke gå ut fra at skriveformen Fleitscher er brukt i folketellingene selv om det er riktig skrivemåte. Jeg vil anbefale deg å gjøre et landsomfattende søk med alle tenkelige skrivemåter om du har problemer med å finne morfaren din som Fleitscher i Trondheim.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Skånvik

Hei Greta og Per HelgeMorfaren min het John Pollonda Fleitscher, og han skulle være født 14.02.1900. Iflg. lysnings-papirer het hans far William og var gårdbruker. Står videre at William ikke stod i statskirken, men det gjorde derimot hans mor, moren ukjent. Hvor de bodde vites ikke. Men han skal ha truffet min mormor i Skottfoss/Telemark. Min mor og hennes søster har vært med å lett etter ham, og de har ingen papirer på noe som helst. I skifterettsprotokollen stod det 1.Barn, 2.barn og 3. barn. Det tredje barnet var en sønn min mormor hadde fra før. Om du har en mailadresse Greta kan jeg sende deg alt jeg har om ham. Og så til Per Helge, jeg har forsøkt med på flere dusin skrivemåter tror jeg, men iflg.kirkebøkene i Bakklandet er det heller ingen som er født på dette tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest S Sandsmark

Bakklandet hørte vel til Strinda fram til ca 1890? der er flere kirker ,blant andre Lade,Berg , Bakke, osv. Metodistene kom til Trondheim omkring 1880,der er bøkene oppebevart i kontoret har jeg fått opplyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei! Hva jeg her skal si, er sikkert noe du har tenkt på å undersøke for lenge siden, men i tilfelle ikke, klarer jeg ikke la være å skrive litt her jeg også. Om ikke annet så kommer jo ditt innlegg øverst igjen :-) For det første undrer jeg på hvorvidt det var noen KONFIRMASJONSreferanse i dine morforeldres lysningspapirer. Dersom du kun har sett lysningsprotokollen vil jeg dessuten sterkt anbefalle at også kirkebok/klokkerbok blir undersøkt. Selv har jeg vært ute for at opplysningene som gis slett ikke er de samme alltid. Visse ganger kan den ene av kildene være betydelig mer uttømmende enn den andre. Vet du når din morfar DØDE? I kirkebok bør det her være notert både fødselsdag (som vel også kan kontrolleres med en eventuelt gravlunds-/kirkegårdsprotokoll) samt fødested. -Ikke for at opplysningene som gis her alltid stemmer (Høyland sokn kan fort bli til Stavanger by), men allikevel. Dersom dine morforeldre var bosatt i en by, finnes det kanskje kommunale folketellinger? Det gjør det i alle fall for Oslo og Bergen. Muligens kunne du på denne måte klare å kartlegge hvorfra han kom da han først dukker opp (!) Ha en god søndagskveld og stå på. En eller annen gang finner du sikkert den lille biten som skal til for at alt plutselig nøster seg opp. Mvh Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei Turid! Selv om din morfar het John Pollonda Fleitscher når han giftet seg (lysningspapirer), er det jo ikke dermed sagt at han het (kalte seg) det ved FT1900. Hans far het William, og jeg tror kanskje (særlig hvis de bodde på landet), at han like gjerne kunne hete John Williamsen. Det ble mer vanlig senere enn 1900 (dog ikke i byene) at de tok andre etternavn enn sitt sen-navn (f.eks. gårdsnavn, farens sen-navn etc.). Ellers er jeg helt enig med Marius! Sjekk kirkebøker og dødsfallsregister!! Stå på!! Hilsen Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.