Gå til innhold
Arkivverket

[#3152] Hans (Jacob?)Hansen på Høinæs, Borge i Lofoten


Gjest Rønnaug Trondsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rønnaug Trondsen

Min tippoldefar Hans Hansen f. 1820 bodde på Høinæs i Borge i Lofoten. (Gift m/Agnete Gulbrandsen fra Land i Oppland). Forsøker å få registrert hans slekt videre bakover i tiden, og søker derfor navnet på hans foreldre. Ifølge gamle nedtegnelser het hans far muligens Hans Aas Hansen fra Straum i Borge. Forsker noen på samme slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Lerfald

Jeg har en Hans Aas Hansen Hass som ble født ca. 1803 på Straum i Borge. Han ble ifølge mormonerarkivet gift 10. oktober 1827 i Borge kirke med Caroline Sivertsdatter. I FT 1865 står han oppført som enkemann og kårmann på gården Høines i Borge. Sammen med ham bor 3 ugifte døtre og to menn som trolig er hans sønner, men som ikke står oppført som sådan. Den Hans Hansen som du nevner finner jeg ikke der. Navn, bosted og de gamle nedtegnelsene tyder likevel på at han kan være sønn av Hans Aas Hass, men det fødselsåret du oppgir skaper problemer i så måte. Kanskje er det noen som kan slå opp i kirkebøkene i Borge? Jeg har forøvrig opplysninger om Hans Aas Hansen Hass` forfedre og deler det gjerne med deg dersom det skulle bli aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Lerfald

Sjekket nettopp FT 1865 igjen. Fant din Hans Hansen i Borge, gift med Agnete Gulbrandsdatter. Hans fødselsår er oppgitt å være 1827 og det stemmer i tilfelle bedre. Agnete er født i 1842. To barn i 1865: Henningea, f. 1864 og Kaja, f. 1865. Mormonerarkivet har nok en datter: Hansine Hansen, døpt 1. februar 1874.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rønnaug Trondsen

Takk for svaret, dette ser interessant ut. I FT 1875 har Agnete og Hans fått ytterligere to barn: Petra f.1866 og Albertine (min oldemor) f:1868. Kaja og Hansine er imidlertid ikke oppført her, mulig de døde som små. I FT 1900 bor der også en sønn f. 1880: Severin Hansen. (Het muligens Martin Severin). Iflg.mine noteringer skal Agnete og Hans ha fått enda tre barn: Halvor, Ragna og Helga, men har foreløpig ikke fått registrert om dette stemmer. Da det ser ut til at dette kan være samme slekt, er jeg svært takknemlig for flere opplysninger om Hans Aas Hansens forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Lerfald

Det er enklere å gi slik informasjon på e-mail. Dersom du gir meg adressen din skal jeg sende deg den informasjonen jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.