Gå til innhold
Arkivverket

[#3154] Tordenstjerne


Gjest Roar Syvertsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Syvertsen

Etter å ha studert slektstavler på internett, har jeg funnet ut at det er mye gjettninger ute å går. Noe som ser ut til å være sikkert er at Nils Svendsen Tordenstjerne(Gullaug) ca. 1485-1576 var gift med Ingeborg Torstensdatter. Hennes foreldre er det tydligvis mere tvil om. Jeg har funnet frem til 3 sett foreldrepar: Torsten Assarson og ? Erlingsdatter, Torstein Asserson og ? Olafsdatter samt Torstein Ellingsen og Ingeborg Jannsdatter. Er det noen som med sikkerhet kan si hvem som er de rette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Denne slekten er blant annet omtalt i to artikler i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift (bind 21 fra 1967-68 og i bind 22 fra 1969-70). Der nevnes flere forskjellige dokumenter, blant annet 2 som sammen forteller navnet på Ingeborgs far.Det ene var skiftebrevet fra 8.mars 1596 etter "de salige foreldre ærlig og velbårne Nils Svenssøn og Ingeborg Torstensdatter". De tre sønnene var Lauritz Nilssøn til Stenshorne, Jon Nilssøn til Gullaug og Kristoffer Nilssøn til Solum. Sistnevnte sønn var død i 1596, og i hans sted var to svigersønner møtt opp. (Dette skiftet ble nok holdt adskillige år etter at Nils og Ingeborg var døde.)Det andre dokumentet er et brev fra 1539. I dette brevet selger Sigrid Tostensdatter på Knive sin egen søsterdel pluss den delen hennes bror Asbjørn hadde eid i gården Saue i Lier til Nils Svenssøn. Sigrid hadde arvet dette fra sin mor og far. Sigrid bekrefter også at hennes far, Torstein Assersøn i sin ytterste tid solgte sin halvpart i Saue til Nils Svenssøn fordi Nils Svenssøn var sameiesmann og odelsmann til Saue på sine barns vegne. - Her sies det altså at Nils Svenssøn var gift med ei søster til Sigrid, og hun må følgelig også være en datter av Torstein Assersøn.De nevnte artiklene inneholder mange flere henvisninger til gamle dokumenter. Jeg er imidlertid ikke helt overbevist om alle konklusjonene der, men stoffet bør absolutt leses av de som interesserer seg for denne slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein D. Stiansen

Har denne familien noe med slekten Schack/Lystrup å gjøre? Mener at navnene Jon og Lauritz Nilssøn ringer en bjelle. De eide endel eiendommer ved Kragerøkanten (bl.a. Jomfruland)Familien Lystrup sitt familievåpen var vel også en femtakket stjerne, delt i to. Mener å ha sett et sted at dette har en sammenheng med familien Tordenstjerne å gjøre, som har et tilsvarende våpenskjold.Har jeg helt feil, eller snakker vi om den samme slekten, bare med forskjellige navn?mvh Øystein Stiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Syvertsen

Så vidt jeg kan skjønne er det snakk om samme slekten da de brukte samme våpensjold. (Gir du meg e-mail adressen din kan jeg sende over et svært bra fargebilde av våpenskjoldet). Jeg har sett Nils Svendsen blitt omtalt med navnet Lystrup. Han skal vistnok være født i Lystrup i Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein D. Stiansen

Heisan Roar!Glimrende! Gleder meg til å få tilsendt våpenskjoldet. Nedstammer fra Schack til Lystrup. Så en artikkel i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift som heter "De Lystrups herremend" som omhandler brødrene til en av mine aner. Det var visst noen festglade brødre, etter hva jeg har skjønt.Kanskje det er de artiklene som er omtalt i innlegget til Yttri? Hvis ikke har jeg disse artiklene.Min adresse: oystein.stiansen@student.uib.nomvh Øystein Stiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein D. Stiansen

Den artikkelen jeg sikter til (de Lystrups herremend), finnes i NST fra 1967, bind XX, hvis jeg ikke tar helt feil. Har den ikke foran meg her, men håper at min hukommelse er god nok denne gang....I samme NST finnes en artikkel til om Niels Svendssøn Tordenstierne.mvh Øystein D. Stiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Eli Heyerdahl Klausen

Visste du at Ingeborg Torstensdatter var Niels Svendsen Tordenstjerne kone nr. 2? Det har i alle fall jeg fått opplyst ifb.med min familie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.