Gå til innhold
Arkivverket

[#3179] Svensk innvandring til Bamble 1875-1900


Gjest Kjell Woje
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Woje

Jeg er interessert i opplysninger om svensker som oppholdt seg i Bamble i perioden 1875-1900. Informasjon som går utover det som finnes i folketellingene. Mange arbeidet ved apatittgruvene ved det franske gruvekompaniet ved Ødegårdens Verk i Bamble, Telemark, i denne perioden. Boka "Ødegårdens verk" og bygdebok for Bamble II omtaler endel av den svenske arbeidskraften. Kjenner noen til forhistorien eller den videre skjebnen til de som er omtalt her eller andre svensker med opphold i Bamble?Mvh Kjell W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Jeg kjenner litt til en familie som bodde på Rafnes i Bamble i 1900. Det var Sven Johan Månsson f 1852 som kalles gårdbruker i tellinga, men som bare var forpakter, kona Vilhelmine, kalt Mina og søstra hennes Marie Nilsson. Alle disse var født i Sverige. Søstrene Mina og Marie var fra Norra Strö ikke langt fra Kristianstad. Familien flytta seinere til Kragerø, eller kanskje rettere Skåtøy, sannsynligvis hadde de et gartneri. Ekteparet Månsson hadde ikke barn, men hadde mange slektninger i Norge, bl. a. Minas og Maries søstersønn Otto Lundquist som hadde gartneri i Rakkestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Woje

Til Halvor Aaby.Takk for opplysningene. Navnet ditt tyder på røtter i Bamble! Det hadde vært interessant å få kjennskap til hvor i Sverige Sven Johan Månsson var født, og eventuelt flyttemønster før Bamble.Ble de gift i Bamble?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stian Høiset

Jeg kan bidra med en "nesten-bambling". Johannes Jonason fra Laxarby (nær Bengtsfors i Dalsland) gifter seg i 1877 i Brevik kirke. Ved folketellinga i 1900 står han oppført som Johan Johnsen, er gråsteinsmurer (fantes det andre slags murere?) og bor i Trosvik.Hva som gjorde at Johannes havnet i Brevik, vet jeg ikke. Jeg har fulgt familien hans i Sverige, de var husmannsfolk og ofte på flyttefot, virker det som. Min Johannes var nest yngst i en søskenflokk på 6. Det har sikkert vært smale kår. Hvor de andre søsknene havnet hen har jeg ikke hatt tid til å finne ut av.Eksakt når Johannes forlot Sverige og om han reiste rett til Norge og Brevik vet jeg ikke. Men i perioden 1877 - ca 1910 virker det som om både han og familien var stasjonær i kystbyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Woje

Til Stian Høiset. Jeg finner desverre ikke Johannes Jonasson blant "mine" svensker i Bamble. Men noen av hans søsken kan muligens ha være i dette utvalget. Det er i overkant av 30 personer med et liknende etternavn her. De fleste er født i Dalsland, Värmland eller Bohuslän. Hører gjerne fra deg om de øvrige fem. Oppgi gjerne fødested og år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stian Høiset

Jonas Arneson, f. 20.11.1796, Vårvik, Älfsborg län, Sverige. Gift (ukjent dato) med Maria Andersdatter, f. 29.09.1803 i Laxarby, samme län.Barn, alle født i Laxarby:1. Anders Jonason, f. 10.06.1831 2. Maria Jonasdatter, f. 05.01.1833 3. Nils Jonason, f. 08.10.1834 4. Cajsa Jonasdatter, f. 06.05.1837 5. Johannes Jonason, f. 09.05.1840 6. Andreas Jonason, f. 20.02.1846Jonas Arneson dør i 1860 som kårmann på en husmannsplass i Laxarby.Johannes (nr. 5) gifter seg, som sagt, i 1877 i Brevik med Anette Andrea Ravnsborg, f. 30.1.1856 i Brevik, datter av Hans Christian Ravnsborg fra Christiania og hustru Gunhild Andrea Jensdatter Storm fra Solum.Om noen av søsknene til Johannes/Johan havnet skulle vise seg å ha havnet i Bamble, er jeg svært interessert i etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Woje

Til Stian Høiset. Jeg har sjekket utvalget mitt for svensker i Bamble, men har desverre ikke funnet noen av søsknene Jonason som arbeidere ved Ødegårdens verk. Forøvrig har jeg syv gruvearbeidere som var født i Laxarby, men født noen tiår senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.