Gå til innhold
Arkivverket

[#3181] Omtale av prester på Østlandet?


Gjest Jarleif Nordheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarleif Nordheim

Jeg mener en gang å ha vært bort i ei bok som omtaler prester på Vestlandet etter reformasjonen. Men finnes noe tilsvarende på Østlandet? Konkret har jeg i mine aner et par prester med utenlandsk opphav det skulle vært interessant å vite mer om. Dette gjelder Iver Hansen Morbach (1634-1699) fra Maribo på Lolland, (visstnok opprinnelig fra Holland?)som var sogneprest i Aremark 1671-1694. Videre gjelder det Frans Fransen Florentinius, d. 1552. Visstnok fra Italia, men her i landet bl.a. sogneprest i Nannestad.Slike utenlandsættede prester er vel også av interesse for innvandrerprosjektet som søker opplysninger i denne spalte?Takknemmelig for alle mulige kildetips. JN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest va Lillian Vedahl

ugustinius Frantzsøn og en datter som het Lukretia. En sønn til het Laurits. Du finner mye av dette stoffet i Romerike ættehistorie som består av 4 bind. Jeg husker ikke hvilket bind det står om Frantz slekt, men du kan jo undersøke det på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Lillian Vedahl

Frants Frantsson, Florentinius f. ca. 1520 i Italia, Firenze. Prest i Nannestad fra 1567 til 1582. Gift med Margrethe Olufsdatter fra gården Trauten i Odalen. Frants døde i 1582 på Nannestad. En populær bevegelse mot pavens makt foregikk i Fienze på slutten av 1400 tallet, som kuliminerte med pining og henrettelse av Frants Savonaroala i 1498. Frants Frantson Florentinus emigrasjon til det Lutherske Norge kan være resultatet av denne bevegelse. Han hadde tilnavnet Italus, sansynligvis var han enten født i Italia, eller hadde vært det på reise. Han hadde tre barn som jeg vet om. Augustinius Frantson, Flor som var prest i Høland. Laurits som ble sogneprest i Nannestad den 2. juni 1581 og datteren Lukretia. Stoff om dette finner du i Romerike ættehistorie. Jeg husker ikke hvilket bind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vestlandet har sin prestehistorie (Lampe), Trondheim og Tromsø har sine (Erlandsen), Kristiansand har (Faye og Thrap), og Bastian Svendsen laget et manuskript for Akershus og Hamar, som finnes bl.a. på lesesalen i Statsarkivet i Hamar, og i Riksarkivet/Statsarkivet i Oslo.A. Chr. Bang har for øvrig (i 1897) gitt ut "Den norske kirkes geistlighed i reformations-aarhundredet (1536-1600)", og den dekker hele landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Takk til deg Eva: Augustinius Fransen er "min" mann i denne sammenheng. Og til deg Yngve: Godt at det er noen som har oversikt over aktuelle kilder!mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frans Fransen Florentin

Det finnes også en annen kilde om Frans Fransen Florentin. Boka heter "Bidrag til Hølands Menighets og Præsters Historie" av Gabriel Smith Faye, fra 1866. Jeg tror boka kan bestilles på Trøgstad Bibliotek. Hvis du vil Jarleif, kan du sende meg en mail, så kan du få det jeg har og Augustinius Frantsson.Mail: oe-ved @ oneline.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.