Gå til innhold
Arkivverket

[#3184] Hvor ble det av Karoline Olsdr.?


Gjest Bjørn Skogli
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Skogli

Før jeg går på en runde til i arkivene, vil jeg spørre om noen kjenner til hvor det ble av Karoline (Carolina) Olsdr., f. 13. april 1867 i Hof i Jarlsberg (Vestfold). Hennes foreldre var veiarbeider Ole Samuelsen (eg. Olof Samuelsson) og Karen (Kajsa) Larsdr. (Jeg har mer opplysninger om alle 3 enn det er plass til her). De bodde fra en gang mellom 1867 og 1875 i N. Eiker. Karoline fikk som ugift en sønn 2. jan 1889 med Gustav Oscar Fabian Karlsen Løvgren (f. 1866), og en datter 23. aug 1891 med Peder Abrahamsen (f. 1846) (Noen som kjenner ham?). Begge disse barna bodde i fosterhjem i 1900, og det siste sporet jeg har av Karoline er at hun indirekte er nevnt i meldinger til skifteretten ved foreldrenes død i 1893, hhv. aug. og april. Jeg har ikke funnet henne blant døde eller utflyttede i N. Eiker før 1900, heller ikke i FT 1900. Kan hun ha stiftet ny familie et annet sted? Tilsammen i FT 1900 har jeg funnet 7 Karoline f. 1867 i Hof, 2 el. 3 av disse er jeg rimelig sikker på at det ikke er. I kirkebok for Hof har jeg funnet 6 stk. Karoline f. 1867. Er min (oldemor) Karoline identisk med ugift budeie Olsen (Enebakk), fru jerndreier Nystrøm (Oslo), fru gullsmedsvenn Ryan (Oslo), fru infanterisersjant Gurrik (Ø. Eiker)?Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Bjørn Skogli

Nye opplysninger:Etter diverse søk kan 5 av de 7 Karolinene fra FT 1900 strykes fra lista, sannsynligvis også en til. Dermed framstår Karoline Olsen, budeie på Solberg gård i Enebakk som den mest aktuelle. Iflg. FT 1900 var hun der ugift og uten barn hos seg, og sporene blir derfor færre.Er det noen som vet noe om denne personen?Mvh. Bjørn :-{)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Bjørn Skogli

Jeg gir meg ikke!Situasjonen er fortsatt som ovenfor, MEN: Ut i fra muntlige opplysninger gitt av to eldre nålevende personer (uavhengig av hverandre), er det mye som tyder på at Karoline bodde på Hovin i Telemark. Vi snakker da om etter 1900. Jeg har ikke funnet henne i tilgjengelige kirkebøker for Hovin (fram til 1921), men kontaktet prestekontoret i Heddal. Mens jeg venter på svar derfra, lurer jeg på om noen der ute vet noe. Hun levde trolig til ca. 1930-årene, og var antakelig samboer eller gift med en baker (og/ eller skomaker) Svendsen på Hovin, og hadde en datter. Dette blir jo veldig nytt i tid, men jeg antar at eventuelle opplysninger er på riktig side av 60-års sperrefristen, og tar derfor sjansen.....Med fortsatt optimistisk hilsen Bjørn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Bjørn Skogli

På'n igjen...Ovenstående viste seg å være et blindspor. Så da står jeg foreløpig igjen med budeia på Solberg.Er det ingen som har vært borti denne?Mvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...
Gjest Bjørn Skogli

Tar opp denne igjen etter 10 år... Finner henne igjen i FT 1910 LenkeDa har hun siden 1902 vært gift med Andreas Kristiansen, de bor i Smithebråtan under Lille Landfald, dvs ca i overgangen mellom Bragernes og Åssiden. Der bor hun også i 1918, er nevnt i melding til skifteretten ifbm hennes sønn Ole Kristians dødsulykke v/ Krokstad Cellullosefabrikk.Men: Kjenner noen hennes videre skjebne, evt den til barna Kristine f. 23.12.1903, Elise f. 05.05.1906 og Alfred f. 29.09.1910? Fant Elises konfirmasjon i Bragernes 8. mai 1921, ellers er det magert... Fikk ikke noe ut av mormoner-basene.Hvem kjenner disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.