Gå til innhold
Arkivverket

[#3186] Orlaug Endresdatter 1815-1896, Fjaler


Gjest Helen Waardal
 Del

Recommended Posts

Gjest Helen Waardal

Hvem var mor og far til Orlaug Endresdatter? Orlaug var f. 1815 d. 1896. Hun kom fra Fjaler i Sogn og Fjordane, mulig stedsnavn: Hovlandsdal. Hun ble gift i 1854 med Johannes Torsteinson f. 1809 d. 1895. Takknemelig for hjelp!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Under digitalpensjonatet, Sogn og Fjordane, Døypte 1669 -1898 finner du Orlaug Endresdatter døpt 14.12.1814 av foreldre Endre Olssen Brensdal og hustru Anna Larsdatter. Hennes foreldre må være Lars Endresen født 1765 og Orlaug Østensdatter født 1753 på gården Haugland i Yttre Holmedal (Fjaler). Fjaler gards- og ættesoge som sikkert kan gi fyldigere opplysninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Waardal

Til Johan Ludvig Kvamme. Takk for hjelpen. Jeg har lånt Fjaler gards- og ettsoge på biblioteket, men har ikke klart å finne "ut av" Orlaug der. Et sted står det at hun er født i 1814, et annet sted står det 1815. Men at gården er Ytre Holmedal er nok sikkert riktig. Igen takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ser du på skifteregisteret for Sunnfjord (under "Andre"), vil du finne ein Endre Larsen som døyr på Hovlandsdalen i Ytre Dale tinglag mellom 1836 og 1845. Etter sidetalet i protokollen å døme, døyr han nærare 1845 enn 1836. Kan hende det er eit spor? Skifteprotokollane kan vere til god hjelp. Eg har sjølv nytta dei med stort hell, nett i det området. Dei finst i original på SAB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Waardal

Til Bjørn Davidsen Du har nok en gang tatt deg bryet med å hjelpe meg, takker så mye. Du har rett i at en Endre Larsen, Hovlandsdal døde i 1884. I gards og ettsoga står det: Endre Larsen ble gift i 1809 med Lovise Hansdatter, Bjordal f. 1788. Endre døde i 1884.Det var her jeg regnet med å finne Orlaug, men barna som her er oppført er: Lovise f. 1809, Ole f. 1812, Hans f. 1818, Lasse f. 1820, Anne f. 1823, Johanne f. 1827, Lars f. 1829 og Oline f. 1834.Hvordan skal jeg nå kkomme videre, nå når jeg har flere alternativer !!!! Jeg er ikke særlig flink til å lete skikkelig på Digitalarkivet. Så når du nevner at det finnes i orginal på SAB, ja da forstår jeg fint lite. Takker igjen for god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

OBS! Eg skreiv ikkje 1884, men mellom 1836 og 1845! Der ligg eit skifte som du bør sjå på. Du finn det på skifter i Sunnfjord under "Andre" på Endre Larsen Hovlandsdalen Ytre Dale osb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Skibenes

Dersom du går inn på Digitalpensjonatet-Sogn og Fjordane-Døypte,finn du det du leitar etter.Orlaug er nok dotter til Endre Larss. og Lovise Hansd. Hovlandsdal.Men navnet vert her stava Orloug.Ho var døypt 9-4-1815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Ja, der finner du: - 1. at Orloug Endred., f. 1815, bosted Boge, pr.gjeld Ytre Holmedal, fødested Hovlandsdal, ble viet 11.6.1854 med Johannes Thostens., Y. Holmedal, enkem., f. 1810. - 2. Orlaug Endred., f. 7.4./døpt 9.4.1815, foreldre: Endre Larss., Hovlandsdal og Lovise Hansd. (disse ble viet 24.6.1809, Lovise var fra Bjordal). - 3. Johannes Thorsteins. døde 25.12.1895, bosted Boge - Orlaug Endred., død 4.2.1896.Endre Larss. og Lovise Hansd. hadde også disse barna: Ole, døpt 25.11.1812 - Hans, f. 29.3./døpt 1.4.1818 - Lasse, f. 29.9/døpt 1.10.1820.Under døpte finner jeg også: Endre Larss., døpt 24.2.1779 - far er kun oppført med fornavn=Lars, bosted Hovlandsdal (mor er dessverre ikke nevnt). Dette bidrar kanskje til litt mer forvirring, men jeg holder en knapp på at dette kan være riktig linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg kaster meg på karusellen med følgende bidrag.I folketellingen av 1801 finner du følgende i Ytre Holmedahl på gården Hovlandsdahl:Lars Rognaldsen 62 år , Orlou Tostensdatter 60 år hans hustru :deres barn Endre 22 år , Tosten 19 år , Johanes 17 år , Pernille 28 år , gift , Brithe 26 år , samt ett fosterbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Wardal

Til Rune Thorstensen, Britt Frank, Elin Skibenes og dere andre. Tusen takk for kjempe god respons på innlegget mitt. Nå er jeg endelig kommet litt videre med slekten min. Har lært mye av dere alle sammen, så igjen tusen takk for god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Torbjørn Igelkjøn

Ved søk i Gravlagde i S&Fj fann eg 80884 m 3 12 1844 0 0 0 Endre Iver ?s. Hovlandsdal gaardmand 1777 0 1429 Kyrkjebok, gravlagdeSpørsmålsteiknet betyr vel at det er vanskeleg å lese, så det skal sikkert vere Larss. Dette må vere den personen Bjørn fann i skifteprotokollane.mvh. Torbjørn Igelkjøn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.