Gå til innhold
Arkivverket

[#3189] Anne Kirstine Markusdatter Østby, Modum


Gjest Ingjerd van Bruggen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei! Leter etter etterkommere til Anne Kirstine Markusdatter Østby, f. i Trøgstad 12.2.1881 av foreldre Markus Johansen (f. i Aurskog) og Marte Dortea Torkildsdatter (f. Studsrud i Høland). Vet at hun bodde på Østby Gård i Båstad (Trøgstad) i FT1900. Har opplysninger om at hun siden reiste til Modum og fikk familie der. Aner ikke hva de heter og trenger hjelp til dette!! Har imidlertid fått informasjon om at et julekort ble sendt fra henne i 1925 fra Geithus. Håper noen kan hjelpe meg!! Jeg hjelper en 84 år gammel mann og hans sønn med å finne slekt i Norge, og disse er "mitt siste håp"! Hilsen Ingjerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Diesen

Kanskje jeg kan hjelpe deg. En dame som het Anna Østbye Andersen var jordmor i Geithus fra tidlig på 1900-tallet (Se Modums historie bd. 1 s.197)til ca krigsutbruddet. Hun tok i mot meg i 1932! Hun levde til lenge etter krigen. Hun var gift med Hans Andersen, opprinnelig fra Krødsherad. Han arbeidet ved Drammenselvens Papirfabriker. Hun hadde en sønn, Hans Østbye, som jeg hadde som lærer ved Modum realskole like etter krigen. Siden tok han jobb som lærer i Ski kommune. Han er forlengst død. Han var gift, men jeg kjenner ikke konas navn. Heller ikke vet jeg om han hadde barn. Det er flere Østby(e) i katalogen for Ski. Prøv med en telefonrunde. PS. Ang. ditt svar til Brynhild Wik Opdahl: Hva er en "husforhørslengde"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei Erling! Takk for svar. Beklager at jeg ikke har svart det tidligere, men jeg har vært borte hele påsken.... En Husforhörslängd var lister som ble ført for hver husstand i Sverige, hvor det ble notert hvem som tilhørte husstanden. Hver liste kunne føres for en periode over 5 eller 10 år. Dette gjør det enkelt å finne ut av når de forskjellige medlemmene av husstanden flyttet etc., da dette ble grundig notert i listene. Det ble også notert til hvilken side i längden de flyttet (altså til ny husstand). Hvem som utførte disse undersøkelsene, er jeg ikke sikker på. Mulig det var i kirkens regi... Takk for hjelpen ang. Anne Østbye!! Det var morsomt å høre! Hilsen Ingjerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.