Gå til innhold
Arkivverket

[#3190] Andreas Mortensen Lien


Gjest Kåre Bjørnestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Kåre Bjørnestad

Jeg ønsker opplysninger om hvor det ble av maleren og tegneren Andreas Mortensen Lien, født 03.02.1828 i Avskåkelien (Afskaakelien)Fåberg Oppland. Han malte bl.a.Ådalen kirke i Buskerud. Han gikk i malerlære i Oslo.Sansynligvis også kunst og håndverkskole der. Kan det tenkes at han emigrerte til USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian Linnerud

Han er å finne i Aadalen i Buskerud i 1865- og 1900-tellingen. I 1865 på gården Elsrud som ug. maler og i 1900 som gift, forhv. maler, gårdeier,bruker og inderst på gården Grønvold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Jeg er fra Ådalen, men kan ikke si jeg har hørt om Ådalen kirke? Kan det være Viker kirke, Haug kirke eller Nes kirke -det er de tre kirkene i Ådal i dag? Vet dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Bjørnestad

Andreas Mortensen Lie malte Nes Kirke i Ådalen i 1860. dette går fram av brever som han sendte til sin far. Kirken ble ferdig malt 21 august,dagen etter,22 august 1860 ble den innviet. 7 prester og 1 prost samt 750 personer var tilstede. Andreas og en tømmermann fra Biri fikk være med på festmiddagen etter innvielsen. Folketellingen for 1865 viser at Andreas M. Lie var ugift da han var losjerende på Elsrud i Ådal. Folketellingen 1900 fra gården Grønvold i Ådal, Gnr.2 bnr.10, viser at Andreas M.Lie var gift med Olea Toresdtr. og at ekteparet hadde 3 barn som bodde hjemme: Martin A.Lie f.1868, Torvald A. Lie f.1875 og Sofie A.Lie f.1882.Ekteparet han ha hatt flere barn ? Er det noen som kjenner til deres etterkommere ? Jeg er takknemlig for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.