Gå til innhold
Arkivverket

[#3194] Cathrinus Dorotheus Olivius Bang


Gjest Sølvi Lerfald
 Del

Recommended Posts

Gjest Sølvi Lerfald

Han kommer inn i mitt slektsoppsett som far til en inngiftet person. Jeg finner mye stoff om denne Cathrinus, bl.a. at han er Norges første professor i nordisk litteratur. Han er født 1822 i Drammen og dør 1898. I 1865 bor han i Kristiania, ugift. Han får i alle fall to døtre, Hilda f. 1871, som er den personen som giftes inn i mitt slektsoppsett, og Dagny f. 1868, som blir lege. Men hvem var han gift med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Vet ikke om CDOB døde i Drammen, men med det som utgangspunkt og sivelstand = "e" og etternavn = "Bang" som søkekriterier, fant jeg enke Christofine Bang i Drammen i FT1900, f. 1851 i Bergen.Hun er muligens identisk med Christophine Susanne Olsen (16) som du finner i Bergen i FT1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Bomskudd! FT1875 for Bergen viser at nevnte Christofine Susanne Olsen da var gift med overettssakfører Carl Bang (begge født i Bergen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Brænd

Norsk biografisk leksikon (Oslo, 1999). Bind 1, side 207. Bang, Dagny Kristine "som barn ble hun og søsteren adoptert av den ugifte og barnløse litteraturprofessoren Cathrinus Bang; jentenes mor tok seg av husholdet" Foreldre til Dagny: skipsfører Kristian Andersen og Karoline Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Lerfald

Tusen takk for opplysningen, Ragnhild. Da ble det mysteriet løst. Står det forøvrig noe om hva som skjedde med deres kjødelige far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.