Gå til innhold
Arkivverket

[#3201] Røed Gård, Stømsgodset ved Drammen


Gjest Svein Bjarøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Bjarøy

Er det noen som kan hjelpe meg med info om Røed Gård (bruk 1) v. Strømsgodset. En av mine forfedre: Poul Ellingsen født 1738 død 1805 hadde denne gården på slutten av 1700-tallet til 1805 når han døde (iflg. Skoger-boken). Vet ellers lite om han og hvor han kom fra. Kan noen tipse meg eller er det noen som vet noe om denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kirkerud

Røed gård er vel idag treningsfeltet til Stømsgodset, men jeg tror hovedbygningene står. Mulig Poul Ellingsen er min tipp-tipp-tipp oldefar, jeg har ikke sjekket dette nøye med kirkeboka. Har i så fall mange etterkommere fram til i dag. Tore Kirkerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Svein Bjarøy

Tar opp igjen mitt spørsmål om Røed gård. Er det noen som kan fortelle mer eller vet noe mer om denne og/eller Poul Ellingsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei..Kan ikke fortelle deg så mye om Poul Ellingsen.Hovedbygningen på Rød gård står den dag i dag, (like over veien der jeg bor). Er nyoppusset, og gjort om til leiligheter, det samme gjelder &umlsidebyggningen¨. Låven ble revet i fjor, og der er det nå bygd leiligheter og garasjer. Faktisk ganske pent der.. Tunet er bevart og det samme gjelder de gamle bjørketrærne....Mvh. M. Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Syvertsen

Hei.Her er mer om Rød gård:Gården tilhørte i 1651 stattholder Hannibal Sehested, han kjøpte gården av lensherren i Eiker Hans Lange.I 1796 ble gården delt i to bruk.Hovedbølet eides fra 1820-1834 av prokurator Knut Hansen Scharre.I 1835 kjøpte senere ordfører i Strømsgodset Augustinus Kopperud hovedbølet.Augustinius' sønnesønn solgte i 1917 en del av eiendommen til kommunen, på denne delen ble det som tidligere nevnt anlagt idrettsplass, noe ble også utstykket til byggetomter.MVH Roar Syvertsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Bjarøy

Takk skal du ha Magne, tar turen bortom der i løpet av helgen. Er det noen som vet noe om min tipp-- oldefar Poul Ellingsen? Lurer svært hvor han kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Svein Bjarøy

Hei! Tar opp igjen et emne jeg ikke har funnet ut av og det er POUL ELLINGSEN. Er det noen som kan hjelpe meg med noe info om han?? Tar gjerne imot alle forslag. Beste hilsner fra Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.