Gå til innhold
Arkivverket

[#3206] Barber Frederik Gottlieb Gussow (1833-1900) i Fre


Gjest Gyril Horn
 Del

Recommended Posts

Gjest Gyril Horn

Leter etter informasjoner om min tip-oldefar Frederik Gottlieb Gussow og hans kone Mathilde.Frederik Gottlieb (f. 1833 i Preussen Tyskland) bruker det Tyske bynamnet Gussow som sitt etternamn (også nemnt som Gusford). Er antaglig invandret til Norge før 1860. Han blir gift med:Mathilde (f. ca 1827 i Fredrikshald) og har barna:Charlotte Elisabeth Augusta (f. 1862 i Fredrikshald) Frederikke Wilhelmine Marie (f. 1864 i Fredrikshald) min oldemor.Videre vet jeg at Frederik Gottlieb bur på Storgaden i den Søndre Deel av Fredrikshald, med sin kone Mathilde og to små barn i 1865. En Ernst Gussow er også nemnd som barbersvend, muligens en bror?I 1900 er Frederik nemnd som Gaardeiger, med egne Midler fv. Barber og Frisør boende på Borgergaden i Fredrikshald hvor han har en Barberstue.Leter etter info. om Mathilde og lurer på hvordan det gå å finne ut mer om Frederik sin Tyske slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Bjørn S. Horn

Hei Jeg jobber også med den tyske siden. Jeg har funnet stedet Gussow utenfor Berlin. Navn i familien går igjen på dette stedet. Mathilde het Roiter. Datter til Angustinus Roiter og Carenius Nielsen. Dette er ennå ikke kvalitetsikret. Du finner en del på FamilySearch. bjorn@monstad.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Hei! Dette er hva jeg finner i boka "800 profiler i Halden" av Edvin Haug:Fredrik Wilhelm Gottlieb Güssow født i Genthin ved Magdeburg i Tyskland 17.09.1834, død i Fredrikshald 13.02.1910. Sønn av Johan Gottlieb Güssow og Charlotte Elisabeth f. Mehlmann. Kom til Fredrikshald i 1858 og startet som barber og "tannuttrekker"! Han giftet seg med Anine Mathilde Røyter født i Fr.hald 12.11.1827, død 28.10.1898. Hennes foreldre var fraktemann Peter Røyter født 1797, død 28.07.1863 og Andrine Birgitte Larsdtr Frostad. De fikk 2 barn: Augusta Charlotte,født 19.07.1862,død 04.05.1934. Hun var pianist på Fredrikshald Kinematograf. Ugift. Marie Fredrikke Wilhelmine,født 22.05.1864, død i Bergen mai 1907. Gift med stasjonsmester Rudolf Nicolai Horn.Ernst Güssov var en yngre bror av Fredrik, født 19.04.1846. Han kom til Fredrikshald i 1861 og startet senere i 1875 sin egen barber og sigarforretning i Storgaten på nordre side i byen. Gift med Alma Cecilie Olsen født 07.08.1847, død 28.07.1930. Hun var datter av Skipskaptein Martin Olsen og Hedvig Oline Hansen. De fikk 2 barn: Hedvig Elisabeth født 17.09.1875, gift med bokbinderbestyrer August Krabset. Herbert født 29.03.1890, gift med Lill Skibsted.Det er også bilder av, og mer skrevet om disse brødrene i boka.Hilsen Liv S. Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn  S. Horn

Tusen takk. Dette var en fantastisk hjelp for vårt videre arbeid. Nå ønsker jeg selvfølgelig å få vite hvor jeg kan få tak i boken som Edvin Haug har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Artig at jeg kan hjelpe. Boka til Edvin Haug er i dag vanskelig å få tak i. Halden Bibliotek har den til utlån så du kan jo prøve å fjernlåne den derfra.Brødrene Güssow er også beskrevet i boka "Fredrikshald Sangforening 1846-1946" av Alf Köber, utgitt 1946. Gottlieb var formann i nevnte sangforening rundt 1873. Der står bl.a.: "Han var en forgrunnsfigur i sangforeningen og var en munter og morsom herre og fast taler ved festlige anledninger". Denne boka er også vanskelig å få tak i.Hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liv S. Hansen, Är det möjligt för Dig att kontrollera om det i böckerna Du nämner finns något om medlemmar av familjen Hedenström/Heidenström som jag vet förekommer i Fredrikshald? Svara gärna (om Du finner något) under tema: 5068 Hedenström - Heidenström - en svensk/norsk släktoch så ett Gott Nytt År från Sverige, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Eriksen

For et år siden kikket jeg litt på slekta til min kjære samboer Stein Gussow, og fikk nylig et tips om denne siden. Steins oldefar var Ernst Gussow, bror til Gottlib. Foreldrene var Johann Gussow og Charlotte Elisabeth von Melmann(gml. tysk adelslekt)Ernst giftet seg med Alma Cecilie Olsen, og de fikk barna Hedvig Elisabeth(gift Krabset) og Herbert gift med Lill Skibsted. Dette står i "800 Profiler i Halden".Men før Herbert var gift med Lill Skibsted, var han gift (og skilt) med Inger Johanne Jahren fra Lier. De fikk sønnen Jan Gerhard Gussow, som er Stein sin far, og en høyst oppegående mann på 81 år. Jeg har hatt kontakt med en Adam Gussow i USA, som fortalte at hans bestefar, Hyman Donald Gussow emigrerte fra Litauen til USA i 1910. Men noe lenger bakover visste han ikke. Jeg har også hatt kontakt med en Holmfrid Wilhelm Jan Gussow i Sverige. Hans far er død, men en onkel i Kiel, Jan Gussow, skal være slektsforsker. Jeg har en følelse av at det var en større søskenflokk disse fra Magdeburg, og at de er flyttet ut.Det ser også ut som om sang og særlig musikk ligger til slekten. En fetter til Herbert og Fredrikke Wilhelmine Marie het Ernst Eggert, han var komponist og kappelmester i Magdeburg, -og det er nærliggende å tenke på Martha Eggert-operasangerinnen,født i Budapest i 1912. Ser ut til å være en ganske spennende familie!!! Jeg har lest endel mikrofilmer, så jeg har endel datoer. Er også interessert i mer opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn  S. Horn

Spennende innlegg. Min oldemor var Fredrikke Gussow. Jeg er meget interessert i det du måtte ha av opplysninger om Gussow-slekten. Også etterkommere. Kanskje vi skal utveksle opplysninger over mail. priv.: hornbj@online.no jobb.: bjorn@monstad.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.